Udda bilar: Lancia Thesis

En bil från ovan. Lancia Thesis började som påvebil och ville utmana tyska lyxvagnar.

L

ancias modeller må ha bleknat attitydsmässigt efter Fiats övertagande 1969 men den som dömde ut märket som slätstruket fick, till slut, äta upp sin hatt under Genèvesalongen 2001. Då gjorde lyxmodellen Thesis debut och till skillnad från andra Lanciamodeller så byggde den på ett eget unikt chassi.

Thesis för det italienska lyxbilsarvet vidare – men orkar någon lyssna?

Även formen var unik och liknande inget tidigare men var lite väl galen för att kunna utmana tänkta konkurrenter som Audi A6 och Mercedes E-klass. Under skalet fanns teknik från lagerhyllorna. Motorerna var raka fyror och vinkelsexor, även dieselalternativ fanns. Som mest bjöd Thesis på 280 hästkrafter ur en av Alfa Romeo utvecklad V6:a vilket gav en prestanda på 0-100 km/h på 8,8 sekunder och en toppfart på 240 km/h.

Lancia Thesis

Svepande former även baktill, lite likt som på samtida lyxbilen Maybach. Vår utsände liknade den provkörda bilen vid en delfin – både till färg och form.

Ändå kom faktiskt inte formen som en chock. Redan under mitten av 1990-talet började den mejslas fram av Lancia själva under ledning av Michael Robinson för att 1998 presenteras som konceptet Diàlogos och två år senare som bilen Giubileo, byggd i ett exemplar åt påven Johannes Paulus II. Konceptet gjorde en koppling till Lancias historia då den helt saknade B-stolpar och hade bakhängda bakdörrar, precis som 1950-talsmodellen Aurelia i sedanutförande. I grunden var Diàlogos dock en framtidsbil. ”Lancia väljer att visa framtiden istället för att prata om den”, som det gick att läsa i pressmeddelandet.

LÄS MER: Udda bilar vi har kört

I Teknikens Värld nummer 1/2002 publiceras vår provkörning av Thesis även om Lancia sedan länge var borta på den svenska marknaden. Faktum är att märket vid tillfället bara såldes i tio länder. Thesis bjöd på mer än på bara form. Interiöra funktioner som färgskärm och elektriskt manövrerad handbroms var inte vardagsmat på sin tid. Inte heller regnsensor och adaptiv farthållare. Men en bil för vem? Thesis skulle enligt oss passa läroverkets lektor i latin men sådana var det trots allt ganska tunnsått med vid tiden.

Närmare 17 000 exemplar byggdes av Lancia Thesis innan modellen lades ner 2009.

Visa kommentarer
NUVARANDE Udda bilar: Lancia Thesis
NÄSTA Renault Kadjar uppdateras