Inte ens med datorns hjälp kom framgången för nystartade Marcos. Hur många bilar som hann byggas är oklart.

D

en brittiska bilindustrin är en skugga av sitt förflutna. I alla fall när det kommer till massproduktion av egna konstruktioner. En av de klassiska små överlevarna var Marcos som grundats 1959 och stannade i produktion 1998.

2002 plöjdes det plötsligt in pengar i ­märket från kanadensiskt håll. IT-miljonären Tony Stelliga såg till att fabrikens portar åter öppnades. De fick emellertid stängas då planerna var så omfattande att faciliteterna ansågs för omoderna. I stället hyrde man in sig hos Prodrive, en seriös aktör inom motorsport med både WRC och Formel 1 på agendan.

Marcos TSO GT2

Foto: Thomas Hjortshøj

En bakdel likt på en Ferrari från 1950-talet och en kupé lika klaustrofobisk som man kan vänta sig i en sportbil.

Arbetet med modellen TSO började, den första Marcosbilen att utvecklas med datorteknik. Tony Stelliga var noga med att bygga vidare på den sportiga profil som Marcos byggt upp men lika noga med att sopa bort kitcar-stämpeln. Resultatet blev en förvånansvärt ren och modern design men skalet var fortfarande i glasfiber och under huven fanns en V8:a – dock inte Rovers som var på väg ur ur produktion utan LS-motorn från GM som presenterats under ­mitten av 1990-talet.

Bilen skjuter fram som en cyklist på rymmen från doping-kontrollanterna.

I nummer Teknikens Värld nummer 1/2006 körde vi coupéversionen TSO GT2 (läs hela provkörningen här) och slogs av att den ur vissa vinklar påminde om Ferrari 250 GT från 1950-talet. Vi slogs även av hur lättkörd och smidig bilen var trots sina 475 hästkrafter fördelade på 1 170 kilos i tjänstevikt. Kopplingen var lättrampad och styrningen nästan lite väl direkt. 0-100 km/h klarades av på 4,2 sekunder och topphastigheten var 300 km/h.

LÄS MER: Udda bilar vi har kört

Summeringen löd att det var den bästa Marcosbilen någonsin och att den var full med karisma men att att målgruppen var tämligen smal. Men om du tyckte att Porsche var för vanlig så…

2007 drog man i handbromsen och Marcos gick i konkurs på nytt. Hur många TSO-bilar som hann byggas är osäkert, några källor nämner sju, andra tio. Sedan 2010 äger den walesiske tävlingsföraren Tony Brown rättigheterna och kör en Spirit 220 i hastighetsrekordsammanhang.

Artikeln är tidigare publicerad i Teknikens Värld nummer 15/2017.

Visa kommentarer
NUVARANDE Udda bilar: Marcos TSO GT2
NÄSTA Provkörning av Volvo V60 T5 AWD Cross Country