Udda bilar: Mega Club

Megas förebild var den klassiska beachbilen men ändå vann den på is. Vi körde den märkliga bilen 1996.

En fransk tvålkopp i plast med underrede och dieselmotor från Citroën. Det var svaret som Christer Gerlach gav nyfikna när han sommaren 1996 provkörde Mega Club. Fastän provkörningen i Teknikens Värld nummer 17 bara sträcker sig över en sida så tycks den ha etsat sig fast i minnet hos folk, i alla fall hos de nuvarande redaktionsmedlemmar som läste provkörningen i unga år – någonstans mellan Legobyggande och uppkörning.

Mega fanns i hela tio olika versioner, bland annat med fyrhjulsdrift. Dörrarnas öppningsvinkel var ”anpassad för anorektiker” menade ­artikelförfattaren.

Mega Club tillverkades av Aixam som i dag bygger mikrobilar för körkortslösa och sedan 2013 ägs av Polaris. Mega var en modern tappning av beachbilar som Mini Moke, Volkswagen 181 och framför allt Citroën Méhari som gått ur produktion bara ett par år innan Mega gjorde debut 1992.

Märkets grundare Georges Blain tänkte smått. I stället för att bygga en helt egen bil förlitade han sig på teknik från befintliga och en Formel 1-satsning fick ge vika för det franska mästerskapet i isracing – som Mega vann 1996. Man fick blodad tand och ställde upp i Paris-Dakar 2000 men inte med samma framgång.

Alla tycker att bilen är spännande men jag har inte träffat någon som vill köpa den.

Under plastskalet på Mega Club fanns en rörkonstruktion och teknik från Citroën AX samt dess dieselmotor på 1,5 liter och 57 hästkrafter. Bilen var registrerad som lastbil för att slippa hög skatt men ett baksäte följde med så det var upp till köparen och hans samvete att montera det eller ej.

Provbilen kostade 110 000 kronor att jämföra med 63 900 för Skoda Felicia Pickup som på något sätt ansågs vara en konkurrent. Mega luktade dock mer semester än jobb och karossdelar kunde plockas bort för att göra lediga stunder än mer lediga. Mega var dock väldigt primitiv för sitt pris.

LÄS MER: Udda bilar vi har kört

Närmare tusen exemplar byggdes av Mega Club och den tvåsitsiga Mega Ranch. Även om det i provkörningen sägs att de var ”en favorit på Rivieran” så är det svårt att finna någon i dag. Föregångaren Citroën Méhari, däremot, är ett ämne för de exklusiva auktionsfirmorna och kan i vissa fall ropas in för över 400 000 kronor. Om Mega Club kommer att nå hela vägen dit får framtiden utvisa.

 

Visa kommentarer