Udda bilar: Volvo 245 Transfer

Volvokombin med det inte så lilla extra blev en kortlivad långskånk.

T

änk att det skulle leta sig in en Volvo­kombi under denna vinjett där vi belyser udda bilar som vi på Teknikens Värld har kört genom åren. Men som du ser är det ju inte vilken 245:a som helst som Björn Sundfeldt brottas med på en grusplätt någonstans i Sverige 1977.

Axelavståndet är här förlängt med 73 centimeter jämfört med en vanlig 245:a och på vågen har den lagt på sig ytterligare 100 kg. Björn lär bli svettig under armarna, inte bara för att han bär en täckjacka mitt i sommaren utan även för att bilen, som är 561 centimeter lång, har en vändradie på 12,4 meter. Om inte själva rattandet inne i Stockholm kommer att få hans panna blank så kommer bensinnotan göra det. Vårt test visade nämligen på en snittförbrukning på 1,65 liter milen. På tyska Autobahn imponerade dock förbrukningen 1,18 liter per mil, en siffra som Volvo själva tillskrev spoilern i fronten.

Volvo 245 transfer baksate

Familjebil för flera familjer eller hela släkten om man så vill. Här rymdes sju till elva passagerare beroende på version.

Vem skulle då ha användning för denna långa bil? Många, i alla fall om man ska tro Volvos broschyr för specialfordon. Sju passagerare rymdes men hela elva barn om man valde den skräddarsydda versionen för skolskjutsar. Fälldes det tredje ryggstödet fick man en lastyta som var 188 centimeter djup. 245 Transfer var det billigare alternativet till en buss och passade såväl hotell, flygbolag som för sightseeing, menade Volvo. Men den extra längden jämfört med en vanlig 245 kostade – 250 kronor per centimeter.

Att hitta parkerings-fickor som passar är ofta omöjligt.

245 transfer byggdes på Kalmarverken, en fabrik som Volvo öppnat 1974 på den plats där postbilen Tjorven byggts fram till 1971 av Kalmar Verkstadsaktiebolag AB. Vårt testlag drog kopplingar till ”Suggan”, Volvo PV 830-serien från 1950-talet, kanske Sveriges mest älskade bil då den fraktat folk kors och tvärs i form av taxifordon. 245 Transfer skulle trots sina rejäla mått inte komma upp i sin föregångares populäritet eller produktionantal. Blott 280 exemplar byggdes mellan 1978 till 1982 att jämföra med föregångarens över 6 000.

LÄS MER: Udda bilar vi har kört

Fabriken i Kalmar lades ned 1994 efter att över 480 000 Volvofordon tillverkats i lokalerna. På platsen finns i dag kontor och en annan bjässe till skapelse i form av Kronfågel Arena.

Visa kommentarer
NUVARANDE Udda bilar: Volvo 245 Transfer
NÄSTA Nytt koncept pekar ut Infinitis framtid