Bilar som finns i få exemplar är vanligtvis heta på säljmarknaden, men en verkligt unik Saab 9-5 SportCombi från 2012 verkar vara svårsåld. Kanske är det den magstarka prislappen som skrämmer bort köparna?

Strax innan Saab gick i konkurs i december 2011 hade man hunnit lansera nya generationen 9-5, men endast i sedanutförande. Den sålde sådär, de flesta spekulanterna gick nämligen och väntade på kombiversionen. Men någon 9-5 SportCombi av nya generationen blev tyvärr aldrig lanserad. Endast 33 exemplar hann byggas, alla prototyper och förseriebilar som inte var ämnade att gå till försäljning.

Vid den stora auktion som hölls i december 2012 för att inbringa pengar till konkursboet efter Saab  såldes likväl 18 exemplar. Ett av exemplaren gick till Norge då den köptes av två bröder som fick bilen registrerad i landet våren 2013. Just detta exemplar, med chassinummer tio, var en av två 9-5:or som ställdes ut på bilsalongen i Genève i mars 2011, samma salong där Phoenix Concept, framtidens Saab, visades upp.

Saab 9-5 SportCombi

Många gick och väntade på Saab 9-5 SportCombi, men få fick tag på ett exemplar. Saab hann gå i konkurs innan marknadsintroduktionen.

Bilen är numera till salu på finn.no, Norges motsvarighet till Blocket. Där har den legat sedan december förra året. Priset för bilen är 890 000 norska kronor. 978 822 svenska kronor motsvarar det om man byter svenska mynt mot norska hos ett växlingskontor.
För de pengarna får man en mer eller mindre fullutrustad Saab 9-5 2,0 TTiD4 XWD SportCombi Aero, det vill säga en fyrhjulsdriven dieselkombi med 190 hästkrafter som har rullat 3 500 mil. Det är nästan exakt en sådan, minus fyrhjulsdriften, vi provkörde i början av 2013. Den provkörningen kan du läsa här.

Saab 9-5 SportCombi TTiD4

Teknikens Världs Hans Hedberg provkörde Saab 9-5 SportCombi TTiD4 i början av 2013, det vill säga efter konkursen. Den provkörningen kan du läsa här.

Visst är det en unik Saab som är till salu, men priset anses förmodligen vara lite för högt med tanke på att annonsen fortfarande finns kvar. Intresset ska dock vara stort enligt säljarna, inte bara nu utan även tidigare när de under åren har ställt ut bilen på olika träffar, inte minst i Sverige där folk uppges ha blivit ”vilda” när de fått syn på den udda Saaben.

På auktionen 2012 var det just en Saab 9-5 2,0 TTiD4 XWD SportCombi Aero, förmodligen just den bil som nu ligger ute till försäljning, som blev dyraste objektet med ett auktionspris på 475 000 kronor. Med fler mil på mätaren är en dubblering av priset fem år senare kanske lite väl optimistiskt? Även om modellen i framtiden skulle klassas som klassiker.

Vill du slå till på en unik Saab hittar du annonsen här.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer