100306-upp på vagen del 1

Upp på vägen igen, del 1

Vi gör ett andra försök att nå den afrikanska kontinenten.

När vi lämnade Adana i onsdags sa vi adjö till det sista av västvärlden. Fyra timmar senare stod vi på gränsen till Syrien. Nu var det också dags att visa våra Carnet de Passage för första gången. Tullhandlingar för bilarna. Genom att använda dem lovar man att inte sälja, överge eller lämna kvar bilen i det land man befinner sig. Därmed slipper man stora mängder pappersarbete. Handlingen kan användas i stort sett i alla länder utanför Europa. Alla kräver inte det, men det sparar som sagt mycket tid, pengar och arbete. 

Syriens byråkrati gick enklare än väntat, mycket tack vare att vi fick hjälp och de flesta skyltar stod på både arabiska och engelska. Efter ungefär två och en halv timme fick vi rulla igenom kontrollen utan några större bekymmer. Vi bestämde oss för att köra de 40 milen ner till Damaskus redan under onsdagskvällen. Men jag kan aldrig rekommendera någon att köra nattetid i Syrien. När solen går ner går galenskapen upp. Vi har aldrig sett något liknande. Att möta bilar i fel körriktning på motorvägen var inget ovanligt, inte heller att nästan köra på de oändliga mänger människor som använder körfälten som samlingspunkt. För lite extra vardagsspänning väljer de flesta att köra med släckta lyktor. Gärna ersatt av neonliknande ljus, helst blått och blinkande. En anmärkningsvärd sak där däremot den försvinnande lilla andelen av europeiska bilar. I stället är det koreanska, kinesiska och japanska bilar som regerar.

Onsdagsnattens förväntade campingplats existerade dessvärre inte. I stället var det bara att fälla bak stolarna och inta några timmars sömn i bilarna. Strax innan soluppgången fortsatte vi mot Jordaniens gräns som nåddes efter någon timme. Det är nästan så vi skäms över att ha passerat genom Syrien utan att se något. 

Gränsen till Jordanien gick enklare än Syriens, trots att vi gjorde allt pappersarbete själva. Vi valde en mindre gränspassering några kilometer vid sidan om motorvägen. Alla skyltar stod på arabiska, men gränspoliserna är förhållandevis bra på engelska. Fast framför allt är de otroligt hjälpsamma. I drygt två timmar sprang vi från lucka till lucka och samlade stämplar innan vi till slut var fria bilister. Det var ju dessutom fortfarande förmiddag och vi fick till och med se landet vi kom till. I en början var landskapet kuperat och bördigt, men ett tag byttes det gröna gräset ut mot sand och sten. Helt enkelt öken så långt ögat kunde nå, och det var några otroliga avstånd. 

Vi tog oss till Aqaba längst ner i Jordanien där vi under fredagen planerade att för femte gången på resan åka färja. Först vankandes det däremot sömn. Till skillnad från i Syrien existerade faktiskt campingen och vi kunde äntligen inviga taktälten. Morgonen därpå infann vi oss i vanlig ordning först av alla resenärer vid hamnterminalen för att påbörja utcheckningen. Men för en gångs skull hade vi nytta av det. VI hade bokat den snabba färjan, men av någon anledning skulle inte den gå. Så i stället var det bara att få våra biljetter ombokade till den långsamma färjan. Den gick dessutom en timme tidigare, men vi kunde köra ombord precis innan de slet bort påkörningsramperna. Lärdom av det; god tid är bra tid. 

Vid det här laget har gränspasseringarna börjat kosta pengar. Infarten till Syrien gick på hela 165 US dollar. Som utlänning behöver man köpa en försäkring för 55 dollar, vägskatt för 10, och dieseldrivna bilar får en straffskatt på hela 100 dollar. Man får däremot kvitto på alla avgifter och alla beskattas likadant. I Jordanien klarade vi oss undan med att köpa försäkring för 24 dinarer, visum för 10 och 40 dinarer i skatt. Kvitto även där.

Dyraste landet hittills att semestra i har annars varit Turkiet. Där kostade diesel drygt 15 kronor litern, i övrigt var det nästan svenska priser på det mesta. Syrien och Jordanien kunde i stället stoltsera med ett dieselpris på drygt tre kronor litern.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!