Robin Törnros har tagit sig till Kias högborg i Europa för att känna på uppdaterade versionen av storsäljaren Cee'd. Har den blivit något bättre?

Kia cee'd Robin
Hallå, hur är läget i Slovakien?
– På plats i dalen vid Zilina där Kia bygger storsäljarna Sportage och Cee’d, temperaturen är dock smått galna 34 grader.

Jag ser ingen direkt skillnad på den uppdaterade och föregående version, vad är nytt?
– Kosmetiskt har det inte hänt så mycket förutom att Kia försöker bli mer sportiga genom att erbjuda GT-utseendet på standardmodellerna som en extra utrustningsnivå under namnet GT Line. Likt exempelvis Audis S line och Volkswagens R-Line. Under skalet har det dock kommit en del nyheter.

Det låter som ett sedvanlig ansiktslyft med andra ord, några nya motorer?
– Ja, samtliga motorer har uppdaterats för att klara Euro 6-kraven samt att 1,6-liters dieselmotorn har fått något uppskruvad effekt. Numera kommer den även att erbjudas med en nyutvecklad dubbelkopplingslåda. De uppdaterade standardversionerna går faktiskt att köpa redan nu och de startar på 201 900 kronor, GT Line dröjer dock till oktober och pris för denna är inte fastställt ännu. Jag har även provkört en helt ny trecylindrig enliters bensinmotor som kommer lanseras under nästa år, men mer om den maskinen och allt annat i tidningen.

Hela provkörningsrapporten om uppdaterade Kia Cee’d kan du läsa i kommande nummer av Teknikens Värld. Slå till på en kraftigt rabatterad prenumeration så missar du inte det!


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer