När PeO Kjellström är ute och flänger i trakterna runt Barcelona gör han det rejält. Först Seat Leon ST Cupra, sedan Mazda 6 och nu även Mazda CX-5.

Hallå igen PeO. Är du inte trött på att vara där nere snart?
– Man blir helt enkelt inte trött på vare sig bilar eller Barcelona. Sol är det också. Kortbyxor går faktiskt.

Alright, men Mazda CX-5 då?
– En testlagsfavorit som vunnit allt blir inte sämre över en natt. Det är bara milda förändringar utåt sett, till exempel en ny grill medan insidan piffats upp för att se mer modern ut.
Mazda har även justerat stötdämpare och bussningar i hjulställen för att få ned ljudnivån. Det har de lyckats med, men samtidigt tycker jag bilen blev väl stötig över vägbulor och sådana finns det gott om i Spanien.
Det nya på motorsidan är att den 2,5 liter stora fyran med 192 hästar tar plats i CX-5.

Kul, bra fart i den skulle jag tro. Kostar?
– Det är bra mos i den ja. Kostar en del. 325 400 kronor men då är det fyrhjulsdrift, automatlåda och högsta utrustningsnivå. Men det går att komma billigare undan. Instegsmodellen på bensinsidan har 165 hästar och kostar 235 900 kronor med manuell låda. Dieselsidans motsvarighet är 2,2 liter och 150 hästar för 267 900 kronor. I båda dessa fall är bilen framhjulsdriven. Mazda CX-5 har premiär i slutet av mars.

Hela provkörningen av uppdaterade Mazda 6 läser du i kommande nummer av  Teknikens Värld. Som prenumerant har du även möjligheten att, utan kostnad, läsa tidningen digitalt i din läsplatta eller telefon (Android och Apple).

Visa kommentarer