Själva symbolen för den onödigt stora stadsjeepen - Hummer – är tillbaka, men denna gång ska Hummer bli miljövänlig. Nya Hummer-familjen ska bestå av eldrivna suvar och pickuper.

Ni kommer säkert ihåg de kantiga Hummer-suvarna som ursprungligen byggdes för den amerikanska militären av American Motors Corporation. 1999 köpte General Motors varumärket Hummer från AMC och inledde en era av stora suvar för bilägare som verkligen ville sticka ut. Det påstås att det var skådespelaren, politikern och kroppsbyggaren Arnold Schwarzenegger som övertalade AMC att börja bygga Hummer-bilar som kunde registreras för gatan. Hummer H1 presenterades 1992 och suven, eller stadsjeepen som det hette på den tiden, blev snabbt en symbol för det vräkiga och slösaktiga.

Under den brinnande bil- och finanskrisen, 2009, förklarade General Motors att bilmärket Hummer skulle säljas till kinesiska Sichuan Tengzhong. Det var ungefär samtidigt som GM gjorde sig av med Saab men precis som för Saab så blev det till slut ingen försäljning till Kina. GM vågade inte. I stället förklarade GM-ledningen i februari 2010 att de slutade tillverka Hummer-bilar.
20 år senare ska bilmärket väckas till liv igen. Och den här gången ska Hummer bli en symbol för den miljövänliga och hållbara. I höstas avslöjades att General Motors planerar att börja bygga eldrivna bilar under varumärket ”Hummer by GMC”. Det handlar då om både suvar och pickuper.

LÄS OCKSÅ: Arnold Schwarzenegger har köpt en Hummer H1 – en elektrisk

Hummer H1

Hummer H1.

Nu avslöjar Wall Street Journal att satsningen fått grönt ljus och att det om ett år ska finnas bilar att köpa. Hummer-bilarna ska säljas i befintliga showrooms och inte som för 20 år sedan i dyra egna bilhallar.

Hummer H2

Hummer H2.

GM ska bygga sina nya elbilar i Detroit och planerna omfattar totalt fyra bilmodeller före slutet av 2023. Fabriken Hamtramck i Detroit stod nära stängning förra året men räddades i sista stund i det nya avtal som GM skrev med fackförbundet UAW. I stället för stängning fattade GM beslut om en investering på närmare 30 miljarder kronor för att ställa om fabriken till att bygga elbilar.

LÄS OCKSÅ: Oshkosh L-ATV – ersättaren till långköraren Humvee

Hummer H3

Hummer H3.

Att Hummer by GMC ska bygga en pickupversion följer den senaste trenden där Tesla Cybertruck står först i kö men där Ford och elbilstillverkaren Rivian snabbt ska följa efter. Pickuper säljer i stora antal i USA och att elektrifiera den bilkategorin kommer att betyda mycket för elbilsbranschen i Nordamerika.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer