Vad du bör veta om vinterdäck och vinterkörning

Ännu en svensk vinter stundar och om du inte redan har gjort det så är det snart dags att sätta på vinterdäcken på bilen. Här ger vi dig ovärderliga tips och råd om just vinterdäck och vinterkörning.

Tre däcktyper

I dag erbjuds tre olika typer av vinterdäck på den svenska marknaden och givetvis är alla tre testade. Vad är bäst för dig? Bland våra testtips finns en lathund till hur du ska välja rätt!

Dubbat
Här samlas däck med hastighetsklass Q och T. De ger den lilla extra säkerheten på blankis som kan vara skönt att ha i reserv. Ett dubbdäck försämras snabbare än ett odubbat när det slits för att dubbarna tappar skärpan.

Nordiska dubbfria
Däck med hastighetsklass Q, R och ibland även T. Vinteregenskaperna har utvecklats oerhört mycket bland premiummärkena det senaste årtiondet. De rullar tyst och lätt och är ett bra miljöval, men kan försämra stabiliteten på barmark och brukar ha svårt att prestera bra på våta vägar.

Centraleuropeiska dubbfria
Däck med hastighetsklass från H (210 km/h) och uppåt, i enstaka fall T (190 km/h). Däcken är utvecklade för våt och slaskig väg samt torr asfalt, något eller ett par däck på marknaden har hyfsade vinteregenskaper – i övrigt brukar de vara tvärusla på is och snö. Ju högre hastighetsklass, desto sämre är de. Men de är tysta, bra miljöval och ger bilen nästan samma stabilitet på barmark som sommardäck.

 

Vilka däck ska jag ha?

Vilken däcksort rekommenderar ni om jag kör max 500 mil på vinterdäck, mestadels på mindre vägar och landsbygd. Ibland oplogat ofta osandat?
– Du ska ha dubbat.

Vilken däcksort rekommenderar ni om jag kör max 500 mil på vinterdäck och det blir mest runt större tätorter där det nästan alltid är barmark eller slask?
– Nordiska eller centraleuropeiska dubbfria.

Vilken däcksort rekommenderar ni om jag kör mycket i Norrlands inland där vägarna är snö- och isbelagda i stort sett hela vintern?
– Du ska ha dubbat.

Vilken däcksort rekommenderar ni om jag kör mycket och långa sträckor på de stora vägarna. Det är nästan alltid bart och snöar det så blir det snabbt slask och blött?
– Du ska ha centraleuropeiska.

Vilken däcksort rekommenderar ni om jag kör mycket. Mest i storstan. Ungefär som en storstadstaxi?
– Du ska ha centraleuropeiska eller nordiska, odubbat alltså.

Men jag då som kör till fjällen en gång om året och då är jag orolig för sista kilometern in till stugan. Där är det alltid snöigt och isigt och uppför. Ska inte jag ha dubbat?
– Nej, du behöver bra framkomlighet sista biten och då är faktiskt snökedjor det bästa alternativet. Det finns bra snökedjor som är lätta att montera till de flesta bilar.

 

Fem tips om vinterdäck

  1. Gamla vinterdäck, både dubbade och odubbade, behöver gå något tiotal mil på barmark för att bli maximalt bra på is och snö. Under sommarförvaringen har det skapats en hård gummiyta som måste bort.
  2. Nya dubbdäck ska köras in. Jämn hastighet med lugna inbromsningar och accelerationer och lugnt runt gathörn och i cirkulationsplatser gör att dubbarna stabiliserar sig rätt i sina hål. Alltså inte långsammare än normalt, bara lugnare.
  3. Bästa däcken bak om du är ute efter maximal stabilitet. Bästa mönstret eller längsta dubbutsticket när det gäller dubbdäck. Har du antisladdsystem kan du sätta bästa däcken fram om det inte är jättestor skillnad. Då får du bästa broms-, våt- och slaskegenskaper och antisladdsystemet får ta hand om den sämre sidstabiliteten.
  4. Däck, både sommar och vinterdäck mår bäst av att förvaras mörkt och svalt. Om du har däcken på däckhotell, kolla så de inte använde container för förvaringen. Där kan det bli både 70 och 80 grader varmt på sommaren och då åldras däcken snabbare.
  5. Förr var det tillåtet att köra på sommardäck trots vinterväglag om man var på väg till eller från utlandet. Den regeln är numera borttagen.

 

Kör grönt även på vintern

Kyla, vinterväglag och vinterdäck drar mer bränsle. Här får du några tips för att motverka det:

  1. Använd motorvärmare och kupévärmare. Då har du varm motor och rena rutor direkt när du startar bilen och slipper tomgångskörning.
  2. Kör en kort bit på ettans växel, bara några billängder. Accelerera snabbt upp till den fart du ska hålla. Växla vid 3 500 varv, ännu tidigare med diesel. Kan du hoppa över någon växel så är det bra. Kör på så hög växel som möjligt.
  3. Planera så att du slipper broms och onödiga stopp. Jämna ut ryckigheter i köer genom att hålla avstånd till framförvarande. Motorbromsa i stället för fotbromsa. Moderna motorer stänger snabbt av bränsletillförseln när du släppt gasen. Ända ner till 1000 – 1200 varv. När du kommer ner dit, i med lägre växel. Vid nedväxling använder du varje växel.
  4. Öka på farten lite i nedförsbackarna och låt farten sjunka uppförs. Runt 70 kilometer i timmen är den mest ekonomiska hastigheten.
  5. Pumpa däcken. Gärna 0,2 till 0,5 bar (0,2 – 0,5 kilo) mer än biltillverkarens rekommendationer. Takbox och skidställ skall monteras bort när de inte används. Välservad bil minskar också bränsleförbrukningen. Ett igensatt luftfilter, till exempel, ökar bränsleförbrukningen.

 

Ska du köpa nya vinterdäck för säsongen?

Missa då inte att läsa vårt stora vinterdäcktest som du kan ladda ned här.

Visa kommentarer