080207-whiplashskada

Vad har jag för rättigheter?

Mikael Stjerna svarar:

Vad har jag för rättigheter?

Skriver till dig som gammal prenumerant och läsare av Teknikens Värld. Behöver nämligen ett råd i en konsumentfråga och ni har ju alltid stått på konsumenternas sida. Jag äger en Ford Mondeo 2,5T som jag köpte ny för 1,5 år sedan. Den har sedan mitten av januari drabbats av mystiska urladdningar av batteriet samt att den bensinvärmare jag extrautrustade bilen med inte fungerat som den borde.

Sedan 15 januari har bilen varit på verkstad (Brandt Fordon Trestad Center, Vänersborg) vid inte mindre än sju tillfällen utan att de lyckats åtgärda felet. Nu står den sedan snart sex veckor tillbaka åter på verkstad och jag hör inte ett ord därifrån. Jag har skrivit till dem för att få svar på vad som händer men man tycker tydligen inte att jag är en särskilt viktig kund för något svar på mina frågor har jag inte fått.

Vad har man egentligen för rättigheter som kund och konsument? Jag har ju inte köpt bilen för att ha den på verkstad hela tiden. Helst skulle jag vilja att man byter in den så jag slipper mer bekymmer.

 

Jan Engdal

Din bil har fortfarande en giltig nybilsgaranti och då har du rätt att kräva en kostnadsfri åtgärd av felet. Eftersom samma fel återkommer hela tiden har reparationerna uppenbarligen inte varit till någon nytta. Som kund får man normalt tolerera att en verkstad ”letar efter” felorsaken genom att byta de minst dyrbara eller mest sannolika komponenterna som kan orsaka felet. Men sju reparationsförsök och sex veckor i sträck på verkstad!? Nej, din verkstad har gått över gränsen. Jag hoppas att du i alla fall har en kostnadsfri lånebil.

Du kan om felet inte avhjälps välja mellan att kräva nedsättning av köpeskillingen eller hävning av köpet.

Prisnedsättningen kan till exempel motsvara de kostnader du har för att få felet åtgärdat på en annan verkstad. Skulle det märkliga inträffa att felet inte kan avhjälpas återstår det som du själv är inne på, hävning av köpet. Men det är en ovanlig lösning efter så lång innehavstid. Kan du inte komma överens med bilhandlaren om inlösenpris återstår en tvistlösning via Allmänna reklamationsnämnden.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!