Många drar sig för att köra med något på dragkroken så fort vintern gör sig påmind, men med rätt kunskaper och förberedelser ska inte lite halt väglag och snö utgöra något hinder.

Vintern har kommit till vårt land och antalet släpfordon i form av släpvagnar, båttrailers, hästsläp och husvagnar blir klart färre på vägarna. Det har delvis sin naturliga förklaring i och med att många båtar och husvagnar är undanställda under vinterhalvåret, men en förklaring är också att många drar sig från att köra med släp påkopplat på bilen när det är snö och halka. För visst kan en snömoddsträng eller ett parti blankis avskräcka även den under sommartid mest släpvagnsvana föraren. Men det är inte så farligt om man bara planerar sin körning och lastar på rätt sätt, och i tid.

Tänk på att ha rätt kultryck genom att fördela lasten på släpet, båttrailern eller i husvagnen korrekt. För lågt kultryck betyder baktungt släpfordon och större risk för exempelvis wobbling. Skulle ditt ekipage börja wobbla gäller det att behålla lugnet. Det finns nämligen inget direkt rätt eller fel när man ska häva ett ekipage som har kommit i självsvängning. Det enda rätta om minsta lilla wobbling uppstår är att få ned farten, stanna och lasta om så att viktfördelningen är mer lämplig och ger ett högre kultryck.
Skulle wobblandet vara kraftigt sa man förr att man ska gasa sig ur situationen. Så enkelt är det inte, och man ska inte heller stå på bromsen. Ta det varsamt och läs av situationen. När undertecknads ekipage med tunglastat släp på E4:an en vinter började självsvänga (vid ett filbyte) lättade jag på gasen, dock utan att frirulla. Lite motstånd från bilen men där släpets vikt fick reda ut situationen på egen hand medan farten sänktes. Nu kan inte detta förfarande appliceras på alla situationer, så läs av situationen så tidigt som möjligt och behåll lugnet. Och som sagt, arbeta förebyggande så gott det går.

Men körning med släpfordon under vinterhalvåret handlar inte bara om körningen, det handlar även om förberedelser för att få en bekymmersfri period när det är kallt. Företaget Freetrailer, som lånar ut släpvagnar kostnadsfritt i bland annat Sverige, har satt samman en guide med 15 punkter för hur du ska göra livet med släpvagn lättare i vinter.

– Enligt vår bokningsstatistik är det färre som lånar släpvagnar under vintern. Det kan bero på att många känner sig osäkra på att framföra ett släp när väglaget är tuffare och mörkret ger en sämre sikt. För att fler ska känna sig trygga i att nyttja släpvagnar även under vinterhalvåret har vi tagit fram denna guide. Vi uppmanar däremot självklart inte någon att ge sig ut på vägarna om man känner sig otrygg, säger Johan Wijkander på Freetrailer.

Inför vintern

  • Smörj gångjärn, påskjutsbroms och rörliga delar för att undvika förfrysning.
  • Kontrollera att lyktglasen inte är vattenfyllda, så att de inte spricker vid minusgrader.

Regler för vinterdäck på släpvagnar

  • Enligt lag måste släpet ha dubbdäck om dragbilen har dubbdäck.
  • Om dragbilen har friktionsdäck går det bra med friktions- eller dubbdäck på släpet.

Inför byte till vinterdäck

  • Kontrollera mönsterdjup, slitbana och dubbar (om du har dubbdäck) innan du monterar på vinterdäcken, då det är lättare att kontrollera hjulen friställda.
  • Om du saknar tryckluft hemma kan du innan montering ta med vinterdäcken till en bensinmack och kontrollera lufttrycket, för att slippa åka dit med hela släpet.

Byte till vinterdäck

  • Ha släpet tillkopplat på bilen medan du byter däck, då släpet står stadigare tillkopplat än fristående.
  • Smörj gärna gängorna på hjulbult/hjulmutter innan montering, för att underlätta nästa hjulskifte.
  • Demontering av hjulbultar/hjulmuttrar sker motsols, och åtdragning sker medsols.
  • Glöm ej att känna på hjulbultar/muttrar efter någon mils körning, för att säkerställa att de sitter fast ordentligt.

Släpvagnskörning på vintern

  • Anpassa körningen till ekipagets längd och bredd genom att ha extra uppsikt vid korsningar och andra svängar.
  • Maxhastighet för körning med släpvagn är 80 km/h.
  • Vid farthinder, gupp och övrigt ojämnt underlag, var beredd på eventuellt gungande och var extra försiktig med hastigheten.
  • Det försvårade väglaget kräver extra försiktighet.
  • För att förhindra förfrusna bromsar vid parkering är klossar bakom däcken ett bra knep.

Test av vinterdäck 2018-2019 Teknikens Värld

Välj rätt vinterdäck till bil och släp

Missa inte att läsa Teknikens Världs nya vinterdäcktest där 18 olika dubb- och dubbfria däck intensivt granskats och testats i vinterförhållanden och på barmark. Du laddar ned testet här!

Visa kommentarer
NUVARANDE Våga köra med släpvagn i vinter
NÄSTA Lamborghini-designer tar över hos Hyundai och Kia