Test av BMW Z8

BMW Z8


Testresultat – våra egna mätningar

Utrymmen/kvalitetsintryck
Rymlig sittbrunn, ganska små stolar. Bra bagageutrymme, superb kvalitet. Minus för bakruta i plast.

Köregenskaper/komfort
Mycket lättkörd, extremt reaktiv i alla situationer. Understyrt klistergrepp, stabil också i hård sidvind. Stötig i låg fart, spårkänslig, bullrig.

Motor/kraftöverföring
Bedövande kraft- och fartresurser, tjockt, varmt läte, ändlös flexibilitet, Z8 har en unikt råstark och samtidigt vass V8. Sensuell, lätt kärv växellåda.

Utrustning
Full pott, så när som på ett par detaljer. Ej höjdjustering av ratten, stolarna kan inte vickas i framkant, återgång till ursprungsfart saknas i farthållaren.

Ekonomi
Allt är dyrt med Z8, investerarna lär behöva långt tålamod.

Säkerhet
Extremt stark struktur under karossen och en förarkrockkudde som fylls i två steg beroende på krockintensiteten. Fasta störtbågar bakom stolarna tar upp mycket kraft vid en rundslagning. Z8 förefaller vara en av de säkrare öppna bilarna. Ej krocktestad av Euro-NCAP.

Slutbetyg
Den dyraste och mest säregna bilen i klassen. Superfart och -teknik i en förpackning som flirtar med förr. Superb konstruktion och byggkvalitet, bra utrymmen för två och en absolut dröm att köra. Men knappast dubbelt så bra som en Z3 med lite motor.

Vägjärn

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 250,5, längd 440, bredd 183, höjd 131,7, spårvidd fram/bak 155/157.
Tjänstevikt ca 1 660, maxlast 240, taklast 0. Släpvikt 0. Tanken rymmer 73 liter.


MOTOR
Längsmonterad 8 cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 94/89 mm, volym 4 941 cm3.
Max effekt 400 hk (294 kW) vid 6 600 r/min. Max vridmoment 500 Nm vid 3 800.


KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Automat finns ej.


BROMSAR
Ventilerade skivbromsar, 334/32 mm diameter/tjocklek fram, 328/20 bak. Låsningsfritt system, aktiv antisladdkontroll (ESP) och automatisk bromskraftfördelning i kurvor (CBC).


STYRNING
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,8 m, 3,0 rattvarv.


FJÄDRING OCH HJULSTÄLL
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben, undre tvärlänkar och momentstag, bak flerlänksupphängning med längs-, tvär- och snedlänkar.


HJUL/DÄCK
Aluminiumfälgar. Fälgbredd 8 tum fram, 9 tum bak. Däck 245/45 R18 fram, 274/40 R18 bak.

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.
Visa kommentarer