Välkommen som klassiker: Kramdjuret

Ett riktigt litet charmtroll och med en vindruta platt som en pizzakartong. Fiat Panda – välkommen som klassiker!

Fiat Panda 1980–2003

Små, enkla och prestigelösa bilar har lätt att bli kultförklarade. Se bara på Citroën 2CV, ”Hundkojan” och Renault 4. Men de är alla utvecklade under en spännande tid då den stora massan blev motoriserad. Har det byggts något litet charmtroll sedan dess? Någon bil man med handen på hjärtat kan säga ”den vill jag ha”? Naturligtvis: Fiat Panda! 

”Formen är mer ett uppnående av praktiska mål än en avancerad lek med linjer och ytor”. De orden kommer från formgivaren själv: Giorgio Giugiaro. Panda var spartansk. Stolarna var stadiga som en tältsäng, dörrarna tunna som lasagneplattor och vindrutan hade bara en torkare med tvivelaktig svep­yta. Tripp- och temperaturmätare fanns inte. Det roligaste man kunde göra i Panda var att kedjeröka och det gick alldeles utmärkt då askkoppen kunde skjutas i sidled mellan förare och passagerare. Inredningen var dock flexibel: baksätet kunde vikas till en vagga och hela bilen bli en sängplats, ett fantastiskt försäljningsargument – på 1960-talet.

Modellen debuterade 1980 och dess kantiga form kom att smitta av sig på andra Fiatmodeller som Uno och Tipo under årtiondet. Under skalet dolde sig emellertid gammal skåpmat. Motorerna hämtades från modellerna 126 och 127 och baktill satt en stel axel ackompanjerad av bladfjädrar. Vindrutan var platt som en pizzakartong och gjorde att även bensinförbrukningen blev gammaldags på grund av uselt cw-värde.

Fiat lyckas ofta skaka fram modeller som utses till Årets Bil. Panda blev dock bara tvåa 1981 slagen av präktiga Ford Escort Mk III. Med åren blev Panda mer insmickrande och lättare att ha att göra med. Olika utrustningsnivåer erbjöds liksom nya motorer. Bakaxeln blev delad, inredningen uppdaterad, antalet mätare och reglage blev fler. En fyrhjulsdriven variant fanns i modellprogrammet där ettans växel agerade lågväxel och en ”normal” start gjordes med tvåan. Med tiden försvann den asymmetriska fronten i plåt och ventilationsrutorna på dörrarna.

Modellen tappade i populäritet, i Sverige försvann den 1990, men slutade att tillverkas först 2003. Samma år debuterade en helt ny Panda som lyckades med att bli Årets Bil. Den väntar vi med men med ur-Pandan tvekar vi inte en sekund: Fiat Panda: Välkommen som klassiker!

 

Så blir du med Fiat Panda

Tidiga Pandor är ovanliga. De kan ha gått få mil men har oftat skrotas för tidigt efter att ha agerat andrabil och sedan ställs åt sitt öde. Vill du ha en bil fri från uppdateringar kan du ta sikte på Seat Panda/Marbella. Den spansktillverkade varianten tillverkades opillad till 1998. 

Priser och tillgång

Blocket.se: 0 exemplar.

Subito.it: 4581 exemplar. Pris: 45–8 500 euro.

 

Välkommen som klassiker Fiat Panda publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 6/2012. Beställ ditt exemplar av den genom att klicka här!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!