Välkommen som klassiker: Småstjärnan

"Lill-Mercan" var ungdomlig och sportig under 1980-talet – vi säger välkommen som klassiker till Mercedes 190!

Mercedes 190 1982-1993

En Mercedes behöver varken vara gubbig, stor eller tråkigt traditionell. Den behöver inte ens vara dyr, i alla fall inte nu som veteranare. Titta på ”lill-Mercan” – ett tidsdokument som få. Redan under 1970-talet började man i Stuttgart skissa på en mindre Mercedes. Orsaken var stigande bensinpriser och tuffare krav på den nordamerikanska marknaden men framför allt sökte man en ny kundkrets – de utan vare sig hatt eller stomipåse. Den tilltänkta kunden var ung, sportig och körde BMW 3-serie, Saab 900 Turbo eller Volkswagen Golf GTI.

Modellen med internbeteckning W201 debuterade i slutet av 1982 och blev på en gång en snackis. Formen var stram, bakpartiet högt och stympat. Teknikens Värld konstaterade att den kvalade in på ”topp-i-tio-listan” över testbilar som fått mest uppmärksamhet. Med sig ner i segmenten tog sig Mercedes, förutom en kryddad prislapp, komfort och kvalitet – märkets signum. Korrekt förarmiljö med fin touch i knappar och reglage gjorde att Mercedesfantasten nickade instämmande liksom den klassiska överdimensionerade kransen. Innermåtten blev dock lidande. I baksätet var det trångt för både knä och flint och på passagerar-sidan fram kunde man inte längre sträcka på benen fullt ut.

Tysken med Autobahn som referens såg snabbt att 190 inte hängde med konkurrenten från Bayern när det kom till prestanda. Men med jakten på yngre kunder satsades det också på motorsport och en av Cosworth utvecklad prestandamodell. 190 E 2,3-16 debuterade på Frankfurtsalongen 1983 och uppföljaren 190 E 2,5-16 kom 1988. Dessa har varit ikoner ett tag nu, så stirra dig inte blind på dem.

190 utvecklades hela tiden under sin livstid, fick nya modernare motorer och finesser som låsningsfria bromsar monterade som standard.

En oupptäckt kompakt entusiastbil med komfort och kvalitet som dessutom säljs för småpengar. Kan det bli mer lockande?

Mercedes W201 – välkommen som klassiker!

 

Så blir du med Mercedes 190

Utbudet är av naturliga skäl större i Tyskland men bara för den skull kommer du inte billigare undan. Tvärtom. Mercedes andas status och drar därmed till sig ett klientel som gärna pimpar. Varning för utbytta blinkersglas, däck i tokprofil och tribaldekalering. På W201 kollar du extra noga efter rost kring plastdetaljer – passa på att även syna dessa, de är ofta svåra att hitta fräscha på skroten.

Priser och tillgång

Blocket.se: 71 exemplar. Pris: 3 000–35 000 kronor.

Mobile.de: 1993 exemplar. Pris: 486–80 000 euro.

 

Välkommen som klassiker Mercedes 190 publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 4/2012.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!