Välkommen som klassiker: Sverigebilen

Slitvargar med odödliga motorer – vi säger välkommen som klassiker till Volvos 240-serie!

Volvo 240-serie 1974–1993

Slarv med vatten eller olja är det enda som kan stoppa motorn före hundra tusen mil, berättade en mekaniker när Teknikens Värld betraktade Volvos 240-serie som begagnad i början av 1990-talet. Och visst är det ett argument så bra som något för någon i entusiastbilstankar.

Men Volvo 240 kvalar in som klassiker på fler punkter än driftsäkerhet. Modellen, som började tillverkas 1974, levde i hela 19 år. Med andra ord diggade den med sitt karaktäristiska underbett allt från Abbas internationella genombrott till brittpopens explosion med Blur och Oasis i spetsen. Om vi dessutom räknar in modellens tydliga DNA-band med föregångaren 140-serien så omfattas listan även av allt sedan Beatles banbrytande platta Revolver från 1966.

Fokus för projektet 240 var dock inte musik utan säkerhet och ekonomi då säkerhetskraven under början av 1970-talet höjdes i samma takt som literpriset för bränsle. Som förebild stod experimentvagnen VESC som premiärvisats på Genènevesalongen 1972. Under huven debuterade i och med 240 B21 och B27-motorerna, den senare en V6 samproducerad med Peugeot och Renault.

När 240 presenterades gjorde den det med en hel armada varianter: 242, 244, 245 och 265, det vill säga med två och fyra dörrar, som kombi och lyxsedan. Detta tack vare att mycket baserades på 140-serien. Men som så ofta blandas ros med ris. Nya miljökrav ställde till det i produktionen och bilarna fick kritik för sin rostbenägenhet. Modellen hade internbeteckning P2000 vilket vissa konspiratoriskt tolkade som att den skulle tillverkas till millennieskiftet – kanske i Brasilien. 

Så blev det inte. 1993 lades produktionen ner efter 2 862 573 tillverkade exemplar.

240 har i Volvokretsar sedan länge erkänts som klassiker men nu är det dags att ta sig an den stora massan. För vem ”tar inte” en 240 innan den ens är inom synhåll med sin slirande fläktrem, sitt lastbilslika motormorrande och vinande sidorutor?

Volvo 240 – välkommen som klassiker!

 

Så blir du med 240

Mest eftersökta, eller i alla fall ovanligast, är den Bertoneritade coupén 262C och prestandaversionen 242 GT. Turboversionen, presenterad 1980, är snudd på omöjlig att hitta oskruvad. Vårt tips är att låta skick gå före version samt att rikta in dig på årsmodeller före 1979 om du vill ha runda strålkastare.

Priser och tillgång

Blocket.se: 373 exemplar. Pris: 3 000 – 69 000 kr.

 

Välkommen som klassiker Volvo 240 publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar 9/2011.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Teknikens Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande!