Varannan förare kör för fort utanför skolor visar ny studie

När hastigheten utanför 32 skolor i 20 kommuner kontrollerades av M Sverige, visade det sig att 53 procent av alla förare kör över hastighetsgränsen. I Östergötland ligger siffran på 91,9 procent.

– Det är oroväckande siffror som måste följas upp, säger Hans Säfvenhed, ansvarig för mätningarna i Östergötland.

De är våra mest oskyddade trafikanter, barnen. Och utanför skolområden är det nästan alltid sänkt hastighet för att minska risken för olyckor. Trots det visar tester gjorda av M Sverige (tidigare Motormännen reds. anm.) att över hälften av alla förare kör för fort.

Testet gjordes utanför 32 skolor i 20 kommuner, och 7 300 fordon passerade hastighetskontrollerna. Av dessa fordon var 86 procent privatpersoner och 14 procent yrkeschaufförer. I båda grupperna körde över hälften över hastighetsgränsen.

LÄS MER: Färre omkom på vägarna under första halvåret 2019

– Det är skrämmande att så många kör för fort utanför skolor. Man skulle kunna förvänta sig att förare tar extra stor hänsyn just till barn som är de mest oskyddade trafikanterna. Det här är ett beteende som är helt oacceptabelt. Polisen kan och bör göra stora insatser med hastighetskontroller vid skolorna speciellt nu när höstterminen börjar, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.

I Östergötland kör hela 91,9 procent för fort
Den avdelning som sticker ut allra mest är Östergötland, där hastigheten mättes utanför fem skolor i olika områden. I genomsnitt körde 91,9 procent av förarna där för fort.

– Det är oroväckande med såna siffror utanför skolor. Det är inte alltid att det körs väldigt fort, men det är fortfarande över hastighetsgränsen, säger Hans Säfvenhed, ansvarig för siffrorna i Östergötland.

Han berättar om de fem olika platserna de varit och mätt. Fyra skolor var i mindre områden utanför de större städerna. Där var det mindre trafik, men fortfarande höga hastigheter. Den femte mätningsplatsen var inne i Motala, och där sköt fortkörningarna i höjden.

– Vi hade jättehöga siffror inne i Motala där endast 3,6 procent körde inom rätt hastighet. Det är en väg med många pendlare, och jag tror att ett tätt trafikflöde lockar till högre hastigheter. Man följer bara med i strömmen, säger Säfvenhed.

Samtliga lastbilar kör för fort
En obehaglig detalj är fortkörningssiffran för lastbilar. 100 procent i Östergötland. Inte en enda av de 27 tunga fordonen som passerade skolorna körde inom rätt hastighet.

– Det är tyvärr så att lastbilar kör fortare inne i tätort, särskilt när det inte finns några farthinder. När det kommer till hastigheter har ju läkare också konstaterat att det är en mycket större chans att klara sig om hastigheten är under just 30. Och det handlar om skolor där våra barn går, så vi vill verkligen visa hur det ser ut och få trafikanter att skärpa sig, säger Säfvenhed.

LÄS MER: NTF vill se sänkt hastighet i tätort

Just farthinder kan vara lösningen i många fall. Längre vägar utan några naturliga inbromsningar kan locka till ökade hastigheter.

– Trafikmiljön utanför många skolor skulle kunna göras bättre. Små åtgärder som att till exempel separera gående från bilar så långt det är möjligt, skulle minska risken för olyckor. Väghållarna, oftast kommunerna, måste se över trafikmiljön utanför skolorna och hur fartdämpande åtgärder kan förbättras, säger Heléne Lilja.

– Jag hade nog väntat mig att siffrorna skulle ligga på 60-70 procent fortkörningar. Men det här reagerade jag verkligen på. Vi svenskar har en god moral när det kommer till nykterhet, men tydligen inte hastighet, säger Hans Säfvenhed.

Andel fortkörare, procent

Klubb/avdelning – Personbil – Taxi – Lastbil – Buss – Övriga*

Blekinge – 43,4 – 2,0 – 50,0 – 33,3 – 71,4 (Sölvesborg, Karlskrona)
Eskilstuna – 1,8 – 81,3 – 44,7 – 41,2 – 37,5
Katrineholm – 46,0 – x – 50,0 – 50,0 – x
Karlstad – 48,5 – 36,4 – 54,5 – 0,0 – 75,0 (Torsby)
Skaraborg – 70,1 – 66,7 – 41,7 – 43,5 – 66,7 (Skövde, Falköping, Mariestad)
Skåne NV – 40,4 – 42,1 – 41,7 – 50,0 – x (Ängelholm, Klippan)
Skåne SV – 14,7 – 22,2 – 15,7 – x – x (Malmö)
Skåne Ö – 71,9 – 95,2 – 29,4 – 57,5 – 80,0 (Kristianstad, Hässleholm)
Umeå – 6,4 – 23,1 – 39,1 – 6,3 – 22,7
Västervik – 63,5 – 100,0 – 77,8 – 51,6 – 44,4
Västmanland – 35,3 – 90,9 – 77,8 – x – 50,0 (Västerås)
Örnsköldsvik – 40,3 – 93,2 – 75,7 – 65,6 – 37,5
Östersund – 45,9 – x – 25,0 – x – x
Östergötland – 81,3 – 95,7 – 100,0 – 90,6 – 91,7 (Linköping, Motala)

Källa: M Sverige

* Övriga fordon omfattar motorcykel, moped och mopedbil.

Visa kommentarer