43 000 kronor per år. Så mycket kan det skilja mellan den bil som tappar mest respektive minst i värde i mellanklassen. Teknikens Värld har räknat fram vad värdeminskningen kostar på 112 bilmodeller inom olika klasser.

Att nya bilar rasar i värde är inget nytt, men likväl något som de flesta bilköpare blundar för. Här försvinner många tusenlappar varje månad utan att det märks i plånboken. Först när det är dags att byta går det upp för en hur mycket av investeringen som egentligen försvunnit. Värdeminskningen är den enskilt tyngsta ekonomiska posten i nybilsägandet och utgör ungefär halva årskostnaden. Bilarna vi har granskat, samtliga testbilar under 2008, har tre år efter nybilsköpet tappat 32 till 52 procent av bilens värde. Skillnaderna är stora mellan ”finare” och mer vardagliga märken inom samma storleksklass. Mercedes C320 4-Matic har inte bara tre gånger så stor prislapp som en Skoda Octavia Greenline, den tappar också dubbelt så mycket i värde varje år – 67 300 mot 24 666 kronor. Största värderaset i procent har Renault Laguna, Skoda Superb, Citroën C5 och Alfa Romeo 159.

Den som vill förlora så lite pengar som möjligt innan det är dags att byta bil väljer med fördel Toyota Aygo, som har en årlig värdeminskningskostnad på 11 667 kronor. Ingen annan ny bil faller så lite. Kia Picanto Eco är en jämförbar miljöbil som kostar ungefär lika mycket som Aygo i inköp, men Kia-ägaren får räkna med att värdet faller snabbare, 3 966 kronor mer varje år. Generellt gäller att billiga småbilar är vettiga investeringar sett till andrahandsvärdet. Men då gäller det att välja rätt modell. Citroën C3 med stora 1,6 HDI-motorn tappar 25 300 kronor per år, i paritet med ovan nämnda Skoda Octavia. Toyota Prius och Honda Civic Hybrid tappar minst i värde procentuellt sett i Golfklassen, men i rena pengar får man betala dyrt för hybridnöjet. De etanoldrivna modellerna av Citroën C4, Ford Focus, VW Golf och Renault Mégane är jämförelsevis åtskilliga tusenlappar billigare i värdeminskningskalkylen. Prestigemärket BMW finner alltjämt sin kundkrets medan kunderna bedömer Jaguar som ett mer osäkert kort. Enligt vår värdeberäkning betalar du nästan en tusenlapp extra i månaden för att få köra Jaguar XF 2,7D jämfört med om du kör BMW 530d. Procentuellt sett har dock Saab 9-5 ett sämre andrahandsvärde än Jaguar XF.

Stora bränsletörstiga suvar faller mest och snabbast i värde. Tungviktare som Mercedes GL, Toyota Land Cruiser och Porsche Cayenne GTS tappar vardera, per år, lika mycket som en rejäl småbil kostar ny. Den mest magsårsframkallande affären är ändå Maybach 62. Ägaren ser varje år 720 334 kronor försvinna i ett stort svart hål, ett hål som växer i takt med finanskrisens framfart. Värdeminskningen har traditionellt sett varit mindre för bilmärken som är väl inarbetade på den svenska marknaden. Den senaste tidens turbulens kring ägarna till Saab och Volvo kan dock få långtgående konsekvenser. Bilspekulanterna ser sig om efter mer stabila märken som ser ut att ha en ljusare, och möjligen också grönare, framtid.

Missa inte tabellerna längre ned.

Så fick vi fram siffrorna

Teknikens Värld har räknat fram den årliga värdeminskningen på 112 bilar, baserat på tre års ägande och en körsträcka om 6 000 mil. Prognosen på andrahandsvärden hos nya bilar görs i samarbete med KVD, Kvarndammens Bilauktioner, som via auktionssajten bilpriser.se värderar över fyra miljoner bilar varje år.

Bromsa värdeminskningen

För att minska värdeminskningen bör köparen välja rätt modell och rätt tillval till sin nya bil. Kombiutförande betalar sig när bilen säljs. För bilar som har tre dörrar i grundutförande brukar det löna sig att betala extra för att få en femdörrarsbil. Tillvalsutrustning minskar vanligen i värde snabbare än bilen i övrigt och kan i värsta fall vara helt värdelös efter tre år. Smarta tillval som inte faller mer i värde än bilen är luftkonditionering, farthållare och dragkrok. Regnsensor, parkeringshjälp, navigator, taklucka, sportchassi och 18-tumshjul bör nybilsköparen däremot undvika för att undvika kraftig värdeminskning.

Visste du att…

Den som köper en mindre bil kommer billigare undan. I rena pengar blir värdefallet mindre eftersom insatsen inte är lika hög som för en större bil. Bränslekostnaden hålls nere. Kapitalkostnaden är inte lika stor. Service- och reservdelspriserna är ofta lägre, liksom fordonsskatten, som baseras på bränsleförbrukning/koldioxidutsläpp.

Småbilar

   
Värdeminskning
Modell
Pris
Årlig
På tre år
%
Citroën C3 HDI 149 900 25 300 75 900 51
Mini Cooper 1,6D Clubman 199 900 24 633 73 899 37
VW Polo TDI 80 5d 160 500 23 133 69 399 43
Peugeot 207 5d 1,4 VTi 136 900 22 967 68 901 50
Peugeot 207 SW 1,6 VTi 156 900 22 633 67 899 43
Skoda Fabia 1,6 Combi 140 100 22 500 67 500 48
Skoda Fabia Greenline 148 400 22 067 66 201 45
Fiat Panda 1,3 MJT 134 500 20 833 62 499 46
Opel Corsa 1,3 Ecoflex 5d 143 900 20 800 62 400 43
Seat Ibiza 1,4 Eco TDI 146 300 20 800 62 400 43
Seat Ibiza 1,4 124 900 20 633 61 899 50
Mazda 2 1,3 5d 131 000 20 349 61 047 47
Ford Fiesta 1,25 127 700 20 333 60 999 48
Subaru Justy 1,0 E 119 900 18 633 55 899 47
Hyundai i10 1,1 E-Sense 104 900 16 643 49 929 48
Renault Twingo 1,2 99 900 16 633 49 899 50
Kia Picanto 1,1 Eco 89 900 15 633 46 899 52
Toyota Aygo 97 100 11 667 35 001 36

Summering: Billiga bilar faller mindre i värde eftersom de har om ett lägre ingångspris. Generellt gäller att småbilar faller minst i värde procentuellt sett. Miljödebatten, den ekonomiska oron, högre räntekostnader och andra kostnader kring bilägandet gör mindre bilar mer lockande i nuläget.

 

Golfklass

   
Värdeminskning
Modell
Pris
Årlig
På tre år
%
Toyota Prius 255 800 32 600 97 800 38
Honda Civic Hybrid 238 900 31 633 94 899 40
BMW 118d 235 500 30 833 92 499 39
Audi A3 1,9 TDI E-power 217 500 29 167 87 501 40
Citroën C4 HDI 191 900 29 133 87 399 46
Ford Focus 1,6 TDCi Kombi 192 000 28 967 86 901 45
VW Golf Bluemotion 5d 193 800 28 900 86 700 45
VW Golf Multifuel 5d 160 600 24 867 74 601 46
Renault Mégane Flexfuel 144 400 24 333 72 999 51
Ford Focus 1,8 Flexifuel Kombi 171 800 24 000 72 000 42
Citroën C4 Bioflex 154 900 23 967 71 901 46
Peugeot 307 Bioflex 149 900 23 300 69 900 47

Summering: Kompaktklassen är rätt homogen sett till värdefallet. Sticker ut gör hybridbilarna som är snåla men dyra i inköp och kostar ägaren mycket i form av värdeminskning. Hybriderna är ganska högt värderade på marknaden nu och inte mycket tyder på att de ska bli mindre populära.

 

Mellanklass

   
Värdeminskning
Modell
Pris
Årlig
På tre år
%
Mercedes C 320 CDI 4Matic 471 900 67 300 201 900 43
Saab 9-3 SC Turbo X 417 900 65 300 195 900 47
Audi A4 3,0 TDI quattro Avant 399 400 56 457 169 371 42
Audi A4 3,2 FSI quattro 381 300 54 633 163 899 43
Saab 9-3 2,0t BioPower Cab. 371 900 51 333 153 999 41
BMW 320d xDrive Touring 344 000 50 667 152 001 44
Opel Vectra 3,0 CDTI V6 Kombi 317 400 50 133 150 399 47
Jaguar X-Type 2,2D Estate 316 000 49 000 147 000 47
Saab 9-3 SC Aero 1,9 TTiD 309 900 47 133 141 399 46
Mercedes C 180 Komp. Kombi 307 900 46 967 140 901 46
Volvo V50 T5 AWD 298 900 44 300 132 900 44
Alfa 159 SW 2,2 JTS 289 900 40 633 121 899 42
BMW 320i Touring 287 000 39 719 119 157 42
Citroën C5 2,2 HDI Tourer 279 900 39 633 118 899 42
Audi A4 1,8 TFSI Avant 276 700 37 967 113 901 41
BMW 318i Touring 269 000 37 633 112 899 42
Saab 9-3 SC 2,0t BioPower 268 800 36 500 109 500 41
Subaru Legacy 2,0D 264 900 36 333 108 999 41
Saab 9-3 SC BioPower 175 254 900 36 300 108 900 43
VW Passat Bluemotion 250 000 34 967 104 901 42
Mazda 6 2,0 DE Kombi 242 000 34 967 104 901 43
Honda Accord 2,0 237 900 34 267 102 801 43
Ford Mondeo 2,0 Kombi 230 800 33 967 101 901 44
Mazda 6 2,0 Kombi 227 000 33 333 99 999 44
Skoda Superb TSI 160 222 900 33 333 99 999 45
Volvo V50 1,8 Flexifuel 220 900 32 333 96 999 44
Renault Laguna 2,0 207 900 31 967 95 901 46
Renault Laguna 2,0 Sport Tourer 207 900 30 967 92 901 45
Skoda Octavia 1,6 Greenline Multifuel 162 900 24 666 73 998 45

Summering: Stora skillnader på vad man får betala för nybilsdoften, både i inköpspris och värdeminskning. Varumärket har stor betydelse. En exklusiv Audi A4 kostar mer än dubbelt så mycket som Skoda Octavia i årlig värdeminskning. Jaguar och Saab (!) har sämst andrahandsvärde.

 

Prestige/stora

   
Värdeminskning
Modell
Pris
Årlig
På tre år
%
Lexus GS450h 567 900 88 933 266 799 47
Jaguar XF 2,7 D V6 437 000 65 667 197 001 45
BMW 530d 414 000 54 000 162 000 39
Saab 9-3 SC Aero 2,0T XWD 330 900 52 633 157 899 48
BMW 520d Touring 362 000 45 633 136 899 38
Volvo S80 D5 323 900 45 333 135 999 42
Saab 9-5 SC 2,3t BioPower 270 900 42 967 128 901 48
Volvo V70 2,0D 284 900 41 300 123 900 43
Volvo V70 2,0F 262 900 36 967 110 901 42

Summering: De som köper dyrare bilar kan alltid hävda att värdet står sig väl. Men hur kul är det att förlora 50 000–60 000 kronor per år i värdeminskning? Prognosen tyder på att värdemässigt säkra Volvo V70 tappar lite av sin glans som begagnad. Försäljningryktet gör att bilspekulanterna tvekar.

 

SUV

   
Värdeminskning
Modell
Pris
Årlig
På tre år
%
Mercedes GL 420 CDI 4Matic 830 000 133 333 399 999 48
Toyota Land Cruiser 4,5
D-4D
813 000 127 666 382 998 47
Porsche Cayenne GTS 805 000 117 667 353 001 44
Porsche Cayenne 544 000 78 000 234 000 43
Subaru Tribeca 499 900 77 300 231 900 46
Chevrolet Avalanche E85 435 000 71 667 215 001 49
Mercedes GLK 320 CDI 4Matic 439 900 67 300 201 900 46
Land Rover Freelander2 Td4 SE 383 100 66 033 198 099 52
Mazda CX-7 Premium 344 000 56 333 168 999 49
BMW X3 xDrive20d 363 000 56 000 168 000 46
Volvo XC60 D5 AWD 367 900 55 967 167 901 46
Citroën C-Crosser HDI Exc 340 000 55 333 165 999 49
Peugeot 4007 2,2 HDI 329 900 52 633 157 899 48
Volvo XC60 2,4D AWD 352 900 52 633 157 899 45
Audi Q5 2,0TDI quattro 345 900 50 133 150 400 44
Renault Koleos 2,0 dCi 287 900 48 333 144 999 50
VW Tiguan TDI 170 314 000 44 667 134 001 43
Honda CR-V i-CDTi 282 900 42 633 127 899 45
Subaru Forester 2,0D 274 900 41 633 124 899 45
VW Tiguan TDI 140 T&F 303 500 41 000 123 000 41
Ford Kuga 2,0 TDCi 264 500 39 833 119 499 45
Seat Altea Freetrack 2,0 TDI 266 300 39 433 118 299 44
Subaru Forester 2,0 234 900 37 967 113 901 48

Summering: Törstiga bensindrivna suvar sjunker snabbast och mest i värde. För de allra största försvinner en mindre förmögenhet ut i tomma intet, varje år – varje mil! Land Rover Freelander har sämst andrahandsvärde medan VW Tiguan och Subaru Forester framstår som minst dåliga i denna klass.

 

Lyx/sport/coupé/cabriolet

   
Värdeminskning
Modell
Pris
Årlig
På tre år
%
Maybach 62 4 461 000 720 334 2 161 002 48
Porsche 911 GT2 2 036 000 288 333 864 999 42
Porsche 911 Turbo Cabriolet 1 524 000 203 000 609 000 40
Porsche 911 GT3 RS 1 329 000 188 000 564 000 42
Porsche Carrera 4S 1 003 000 122 000 366 000 36
Porsche Carrera S 939 000 112 667 338 001 36
Mercedes C63 AMG 685 900 103 667 311 001 45
BMW M3 Sedan 639 000 95 333 285 999 45
Porsche Boxster S 561 000 67 000 201 000 36
Porsche Cayman 503 000 57 667 173 001 34
Peugeot 407 Coupé 2,2 254 900 42 633 127 899 50
VW EOS 2,0 TSI 286 500 40 667 122 001 43
VW Passat CC TSI 160 269 900 39 967 119 091 44
Audi A5 1,8 TFSI (2,0) 306 400 38 300 114 900 38
BMW 120i Cabriolet 304 000 38 000 114 000 38

Summering: Ett hopkok av modeller. Gemensamt är att köparen förmodligen räknat med högre värdetapp än för en ”vanlig” bil. Porsche håller värdet bra, här finns köpare oavsett konjunktur. Sämre är det för rena lyxbilar och udda coupémodeller, läs Peugeot 407 Coupé.

 


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer