090617-våtgreppet-däck

Varför tappar Kimi greppet?

Linus Pröjtz svarar:

Varför tappar Kimi greppet?

Hej! Jag har precis kollat på premiären i Formel 1, äntligen händer det något på banan! Men att exempelvis Kimi Räikkönen helt tappar bilen när bakvagnsgreppet går förlorat väcker frågor. Visst måste det bero på slicksdäcken? Tacksam för en förklaring, även om jag vet att ni inte sysslar med F1-däck i vanliga fall.

Peter Fernemark

Greppnivån blir betydligt högre med mönsterlösa slicks och kurvhastigheterna kan behållas trots att de aerodynamiska förutsättningarna att generera marktryck har blivit sämre. Fördelen med slicks är den nyss nämnda greppnivån, men de kommer att kräva en inkörningsperiod – både för teamen och för förarna. Inte minst för de förare som har en extremt hårt inställd bil. Med de mönstrade däcken var gränsen betydligt bredare när greppet började gå förlorat, med slicks har man inte den lyxen. Även med en rätt inställd bil blir marginalerna små, vilket tydligt syntes när Räikkönen och Williams-föraren Nakajima satte sina bilar i muren. Och allt detta beror på den betydligt högre kraft som byggs upp med ett slicksdäck.

Årets däck intill förra säsongens.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr