Så har International Engine of the Year än en gång avgjorts, denna årgång med Teknikens Världs testchef Hans Hedberg i juryn. I år vann varken Ford eller Volkswagen, inte heller BMW utan Ferrari.

Sedan 1999 har brittiska UKIP Media & Events tillsammans med en global jury bestående av biljournalister årligen utsett världens bästa motorer i olika klasser varav en av dessa lyfts fram lite extra som International Engine of the Year. Nytt för i år är att Teknikens Värld sitter i den i den över 60 personer starka juryn. Det är tidningens testchef Hans Hedberg som tagit plats bland jurymedlemmarna som enda nordiska bidraget.

Ford Mustang GT 2015 med Hans Hedberg

Teknikens Världs Hans Hedberg ingår numera i juryn för International Engine of the Year.

Förra året utsågs BMW:s laddhybriddrivlina i sportbilen i8, det vill säga en maskinen där en elmotor och en 1,5 liter stor bensinmotor samverkar, till International Engine of the Year 2015. Dessförinnan har det varit Ford (tre gånger), Volkswagen (två gånger) och Fiat (en gång) som har lagt vantarna på titeln (längre bak än så sträcker vi oss inte i dag). Ingen av nämnda bilmärken gick segrande ur totalstriden detta år, för när International Engine of the Year 2016 utsågs av juryn så blev det kanske en något överraskande utgång med tanke på de senaste årens läggning åt mindre motorer. I år vann nämligen Ferrari och deras nya V8 på 3,9 liter som vi finner i 488 GTB som är 458 Italias efterträdare. En motor som har hyllats världen över, inte minst av Teknikens Värld vid våra provkörningar av Ferrari 488 GTB och 488 Spider.

Engström håller helst i ratten när det ska åkas supersportbil.

Ett stort leende på läpparna när världens bästa motor vrålar bakom ryggen.

Teknikens Världs Marcus Engström vet hur den vinnande motorn känns:

– Det är det sjukaste jag har kört i accelerationsväg, vid 270 km/h var jag tvungen att släppa med bilen och motorn ville mer, säger han och hänvisar till sin provkörning av 488 GTB som du hittar här. Vill du också/hellre läsa Erik Wedbergs provkörning av 488 Spider gör du det här.

Hans Hedberg, som alltså är ny i juryn från i år, röstade dock inte på Ferrari-motorn som totalvinnare, däremot som vinnare i sin klass – motorer mellan tre och fyra liter. Som totalvinnare hade Hans i stället laddhybriddrivlinan i Passat GTE.

Ferraris 3,9 liter stora V8 anses av juryn vara ”ett stort steg framåt för turbomatade motorer vad gäller effektivitet, prestanda och flexibilitet. Den är verkligen bästa motorn som är i produktion i dag och kommer för alltid att kommas ihåg som en av de stora genom tiderna”.

Ferrari-motorn blev inte enbart världens bästa motor totalt sett, den vann även tre  andra kategorier, nämligen årets nya motor samt ovan nämnda kategori för motorer med mellan tre och fyra liters cylindervolym och årets prestandamotor.

Volvo XC90 T8 Twin Engine 2015

Volvos laddhybriddrivlina var också mycket populär hos jurymedlemmarna, men nådde inte riktigt ända fram i någon av kategorierna.

Volvo måste också nämnas då deras nya Drive-E-motorer rönte stora framgångar i årets tävling, dock utan att nå ända fram. Volvo kom med laddhybriddrivlinan i XC90, S90 och V90 på andraplats i årets nya motor, en bra bit bakom nämnda Ferrari. I kategorin årets gröna motor placerade sig samma drivlina på tredjeplats, bakom Tesla (Model S och Model X) och BMW (i8). Tredjeplats blev det för Volvo även i kategorin årets motor med cylindervolym på mellan 1,8 och 2,0 liter, även här var det laddhybriddrivlinan som gjorde bäst ifrån sig. I samma kategori kom samma Volvo-förbränningsmotor, men utan elmotor kopplad till sig, på femte plats.

Här är alla vinnare i samtliga kategorier:

Årets motor 2016
Ferrari 3,9 Turbo (V8, bensin)

Årets motor 2016 med cylindervolym under 1,0 liter
Ford 1,0 EcoBoost (R3, bensin)

Årets motor 2016 med cylindervolym mellan 1,0 och 1,4 liter
PSA 1,2 Turbo (R3, bensin)

Årets motor 2016 med cylindervolym mellan 1,4 och 1,8 liter
BMW i8 (R3, bensin, plus el)

Årets motor 2016 med cylindervolym mellan 1,8 och 2,0 liter
Mercedes-AMG 2,0 Turbo (R4, bensin)

Årets motor 2016 med cylindervolym mellan 2,0 och 2,5 liter
Audi 2,5 turbo (R5, bensin)

Årets motor 2016 med cylindervolym mellan 2,5 och 3,0 liter
Porsche 3,0 Turbo (B6, bensin)

Årets motor 2016 med cylindervolym mellan 3,0 och 4,0 liter
Ferrari 3,9 Turbo (V8, bensin)

Årets motor 2016 med cylindervolym över 4,0 liter
Ferrari 6,3 (V12, bensin)

Årets gröna motor 2016
Tesla Model S/Model X (elmotor)

Årets nya motor 2016
Ferrari 3,9 Turbo (V8, bensin)

Årets prestandamotor 2016
Ferrari 3,9 Turbo (V8, bensin)


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer