Tata Nano var tänkt att bli en ny ”folkbil” när den presenterades under 2008 med en prislapp på runt 13 000 svenska kronor. Tio år senare läggs modellen ned och kan enbart klassas som ett fiasko.

Det sägs att Ratan Tata, grundaren till Tata Motors, fick en idé att bygga en bil som skulle vara ett säkert och inte mycket dyrare alternativ till en scooter. Denna idé fick han när han såg hela familjer åka på en enda scooter. Så föddes budget bilen Tata Nano som vid de första leveranserna kostade drygt 13 000 kronor och hade potentialen att sälja som smör.

Efter flera förseningar startade leveranserna under sommaren 2009. Och sedan dess har det gått trögt – riktigt trögt med försäljningen.
Fram till 2013 hade endast drygt 200 000 bilar sålts och sedan dess har det bara gått utför.
Färre än 3 000 fordon tillverkades under 2017 och under juni månad i år såldes endast ett (!) exemplar av den 35 hästkrafter starka kompaktbilen som mäter 3,1 meter på längden.

Det har gjort att företaget meddelar att produktionen av världens billigaste bil, i sin nuvarande form, inte kommer att fortsätta att tillverkas efter 2019. Det kan dock ses som en hint om att en ny version kan följa, men den potentiella nya modellen har en lång uppförsbacke framför sig i så fall.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer