Världens snabbaste BMW M1 är till salu

Efter att ha stått undangömd i ett garage i över två årtionden har en unik BMW M1 äntligen fått se dagens ljus igen. Nu är den ett auktionsobjekt under Techno Classica i Essen om några dagar.

M1 är en av BMW:s stora ikoner. Modellen tillverkades mellan 1978 och 1981 i 453 exemplar och är därmed ingen dussinbil på annonssajter och bilauktioner. Då och då dyker ett exemplar upp till försäljning någonstans och oftast med en prislapp på 6-8 miljoner kronor.

Den 13 april säljs en M1 med extravagant historia på Techno Classica-auktionen i Essen. Den väntas klubbas för tre miljoner kronor. Det låga priset har sannolikt med skicket att göra, bilen är nämligen inte i närheten så fin som många andra exemplar som säljs. Däremot har den en historia och unicitet som ingen annan M1.

Harald Ertl BP BMW M1

Lite skavanker och inte i toppskick, men inget som inte går att fixa.

Exemplaret som ska auktioneras ut hittades nyligen i ett garage i östra London där den har stått undangömd i närmare 25 år. Det är dock inte det som gör bilen unik. Unik är den på grund av andra ägaren, den österrikiska racerföraren Harald Ertl som under några år även körde i Formel 1-VM. 1981 köpte han bilen av en man i Berlin som hade haft den i sin ägo sedan leveransen från fabrik 1979 (bilen byggdes dock 1978).

Harald Ertl BP BMW M1

Inte i toppskick, som sagt.

Harald Ertl lät bygga om bilen för att få den mer aerodynamisk (därav den udda fronten, de märkliga backspeglarna, luftintagen på bakskärmarna och bakvingen, bara för att nämna några unika detaljer) och firman Gustav Hoecker Sportwagen-Service fick uppdraget att trimma den raka sexan på 3,5 liter som normalt gav 277 hästkrafter och var placerad framför bakaxeln. Med hjälp av bland annat dubbelturbomatning nådde man upp till 410 hästkrafter.

Harald Ertl BP BMW M1

Med 410 hästkrafter var detta M1-exemplar betydligt vassare än standard-M1:an som redan var vass. Dock står sig 410 hästkrafter sig slätt mot tävlingsversionerna av M1 som hade upp till 850 hästkrafter.

Brittiska energibolaget BP var med på ett hörn eftersom bilen siktade på att slå nytt hastighetsrekord. BP såg bilen som ett utmärkt skyltfönster för att göra reklam för den då nya produkten Autogas.

Och rekord blev det. Den 17 oktober 1981 nådde Harald Ertl och hans ombyggda BMW M1 301,4 km/h. Fartnoteringen ansågs vara mycket hög då, på den tiden när BMW M1 redan i standardutförande var Tyskland snabbaste serieproducerade sportbil med 0-100 km/h på cirka sex sekunder och toppfart på 262 km/h.

Harald Ertl BP BMW M1

Helt annan rumpa än den vi är vana vid hos M1.

Nu ska detta stycke bilhistoria alltså säljas, och det till ”vrakpris”. Men så är den ju också ganska sliten, men kan nog snabbt bli fin igen. Annonsen hittar du här.

LÄS MER: Andra fantastiska bilar till salu

Visa kommentarer