Kommer du ihåg ”Golf-ettan” som vi visade er i våras? Den som rastade En Yamaha R1. Nu pressar man fler hästkrafter ur tvålitersmaskinen under huven.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

En smått omtalad Golf i år har varit den Mk1 som totalkonverterats i Tyskland. 1,6-litersmaskinen på 72 hästkrafter har fått lämna plats för en något modernare tvålitersspis som i sin tur fått nytt turboaggregat och etanolkonverterats. Det plus lite andra förändringar, exempelvis en ny, sexväxlad låda. Dessutom har framhjulsdriften fått stå åt sidan för en modernt 4Motion-fyrhjulsdriftssystem.

Då vi senast såg denna Golf Mk1 hade den 1 056 hästkrafter och 1 001 newtonmeter. Men i och med att man bland annat har höjt laddtrycket från 3,4 till sanslösa 3,7 bar så lämnar motorn numera ifrån sig 1 152 hästkrafter och 1 072 newtonmeter.
Det räcker till att göra 0-100 km/h på 2,6 sekunder (inte 1,9 som det pratades om i våras), 100-200 km/h på 3,3 sekunder och 200-250 km/h på 2,4 sekunder. Toppfarten på sjätte växeln är otroliga 380 km/h – i en liten plåtlåda på 1 080 kilo (inte 970 som nämndes i våras) som denna Golf Mk1 faktiskt är.

Det finns bara ett fel, föraren testar bilen på vanlig väg. Alla ni som läser här vet om att dylika leksaker ska testas på bana, som exempelvis när denna mäktiga Golf Mk2 som spöar allt på Nürburgring.

Samma typ av Golf-konvertering, från samma firma, har vi sett studsa omkring på bana tidigare.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer