För första gången på 20 år höjer landet med världens lägsta bensinpris – Venezuela – sina bensinpriser. Med 6 000 procent.

Det låga världsmarknadspriset på olja har haft jobbiga efterverkningar för vissa oljeproducerande länder. Ett av dessa är Venezuela (som har över 95 procent av exportinkomsterna relaterade till olja), och problemen är mer långtgående än att det statliga oljebolaget PDVSA inte har råd att betala sponsorpengarna för landets Formel 1-förare Pastor Maldonado. Landet har svårt att även importera basvaror till sina invånare.

I ett försök att rädda landets ekonomi från kollaps chockhöjs nu bensinpriserna på hemmaplan – med hela 6 000 procent. En liter 95-oktanig bensin har, de senaste 20 åren, tack vare stora statliga subventioner legat stilla på 0,1 bolivar per liter, motsvarande ungefär 13 öre. Subventionerna, som var en viktig del av de sociala program som sattes i verket av landets ex-president Hugo Chavez, har dock varit kostsamma. I ett uttalande har landets nuvarande president Nicolás Maduro sagt att systemet måste förändras så att det ”täcker kostnaderna för vad som investeras i att producera bensin”.

Med chockhöjningen kommer nu en liter 95-oktanig bensin kosta hela sex bolivar, eller knappt åtta kronor, i Venezuela. Dock kommer billigare 91-oktanig bensin fortfarande finnas, till ett billigare pris, omkring en bolivar litern, eller 1,3 kronor.

Att höja bensinpriserna är inte okontroversiellt i Venezuela, just prishöjningar av drivmedel ledde till stora protester kring år 1990 – vilket i förlängningen ledde till vinst i presidentvalet för Hugo Chavez senare under 1990-talet. I dag är opinionssiffrorna de omvända, och Maduro – som representerar samma parti som Chavez – har redan förlorat sin majoritet i Venezuelas parlament.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer