Venezuelas biltillverkning minskade med 80%

Venezuelas biltillverkning, som en gång var Sydamerikas tredje största, har ett dystert halvår bakom sig. Under årets första sex månader sjönk tillverkningen med 80 procent. Politiska orsaker ligger bakom.

Medan vi tidigare i somras kunde berätta att Kubas bilmarknad åtminstone på papperet hade öppnats och visat ”rekordsiffror”, så ställer politiska grunder till det negativt för andra länder på den amerikanska kontinenten. Sent förra året bestämde nämligen regeringen i Venezuela att statligt reglera priserna på nya bilar i landet. I ett uttalande ska president Nicolas Maduro ha sagt att ”bilar tillverkas för samhällets nytta, inte för den maffia som kontrollerar industrin”.

Beslutet, som måhända i vissa  av omvärldens ögon kan verka väl populistiskt, har fått stora följder för den venezuelanska biltillverkningen. Fabrikerna i landet, som drivits av globala aktörer så som Ford, Fiat/Chrysler, GM och Toyota, har minskat sin tillverkning med över 80 procent, eller fyra av fem bilar, på grund av brist på valuta att betala sina underleverantörer med. Förra året tillverkades 36 919 bilar till och med juni månad – i år bara 6 161.

Ford, som pausade sin fabrik i maj i år, har varit i diskussioner med regeringen i landet om att få tillgång till mer utländsk valuta, för att kunna återstarta fabriken – men några officiella uttalanden har man inte låtit göra annat än att man fokuserar på att ”all verksamhet i Latinamerika ska bli lönsam”.

President Maduro å sin sida, anklagar biltillverkarna för att vara ”alltför giriga”, och kritiserade öppet Toyota när företaget valde att stänga sin fabrik i landet i februari. Maduro hävdade att den japanska tillverkaren samarbetade med politiska motståndare för att destabilisera regeringen.

Under tiden har Venezuela blivit ett av få länder i världen där begagnade bilar ökar i värde varje månad, just på grund av brist på delar.

Bilen på bilden ovan är en Dodge Forza, en lokalt producerad variant av Fiat Siena.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer