Skattelättnader och låga förmånsvärden har gjort laddhybriderna till de allra hetaste bilarna hos svenska handlare. Men för att det ska löna sig att köpa en laddhybrid så behöver du köra mycket på el. Här är siffrorna som avslöjar den verkliga räckvidden på 18 populära laddhybrider.

Ett halvstort batteri, en elmotor och en bensin- eller dieselmotor. Så har bilindustrin löst kraven på allt lägre koldioxidutsläpp. Elektrifieringen sänker förbrukning och utsläpp i den fastställda körcykeln och gör det också möjligt att köra bilen bara på el. Bilköparna har nappat och tack vare skatteförmåner har laddhybriderna sålt allra bäst under hösten 2019 och våren 2020.

Mycket talar också för att skatteförmånerna – speciellt vad gäller den rena fordonsskatten – är på väg att försvinna för den här typen av bilar, eller i alla fall försämras. I dag tillåts inte laddhybrider att köra in i miljözonerna med tuffast krav men när bilarna förses med så kallad geofencing, som tvingar bilen till elläge i ett visst geografiskt område, så kan miljözonsreglerna komma att ändras.
Vi har testat en mängd laddhybrider under våren 2020 och alla bilarna har genomgått en ordentlig och noggrann räckviddsmätning. Mätningarna visar stora skillnader i tillverkarnas uppgifter och vår mätning. Det är också tydligt att vissa är bättre än andra på att ta hand om den energi som lagrats i batteriet och även att återvinna energi under körning. Det är inte säkert att en bil med ett stort batteri också har den längsta räckvidden.

STORTEST: 12 nya laddhybrider

Många bilköpare har insett att om de kan pendla på billig el till och från jobbet så sänks milkostnaden rejält. Det är också bra för klimatet och luftkvaliteten. Men eftersom laddhybriderna ofta är lite dyrare i inköp så behöver du köra mycket på el för att få tillbaka investerade pengar.
Utvecklingen har gått snabbt och den nya generationen laddhybrider har i flera fall dubbelt så lång räckvidd som tidigare versioner. Många tror också att utvecklingen kommer att fortsätta i samma takt. Lite större batterier med högre mängd energi per kilogram och framför allt en allt bättre energistyrning kommer att öka räckvidden framöver. Flera experter tror att mellanstora laddhybrider kommer att ha en räckvidd på cirka tio mil innan utvecklingen bromsas.

BEGAGNATTEST: Tre laddhybrider

Men redan cirka fem mils räckvidd på el under vanlig körning räcker för de allra flesta jobbpendlare.
Den stora suven BMW X5 med ett batteri på hela 20,9 kWh är den bil som klarar allra flest mil på el i våra mätningar. Men Mercedes A-klass, som har ett betydligt mindre batteri, är inte långt efter.

Bilmodell Batteri (kWh) Räckvidd el
tillverkare (mil)
Räckvidd el Teknikens
Värld (mil)
Audi A6 55 TFSI e 14,1 5,4 5,4
Audi Q7 60 TFSI e 17,3 4,3 4,6
BMW 530e iPerformance 12,0 4,7 4,0
BMW X3 xDrive30e 12 4,6 4,5
BMW X5 xDrive45e 20,9 8,0 7,4
Ford Kuga Plug-In Hybrid 14,4 5,6 4,5
Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid 8,9 5,2 5,4
Kia Ceed SW Plug-In Hybrid 8,9 5,0 5,4
Mercedes A 250 e 15,6 7,2 6,8
Mercedes C 300 de 13,5 4,8 4,7
Peugeot 3008 Plug-In Hybrid 13,2 5,9 3,9
Peugeot 508 SW Plug-In Hybrid 12 5,2 3,9
Polestar 1 34 12,4 10,8
Skoda Superb Combi iV 13 5,5 4,7
Volkswagen Passat GTE Sportscombi 13 5,5 4,8
Volvo V60 T6 Twin Engine AWD 10,4 5,1 3,8
Volvo V90 T8 Twin Engine AWD 11,6 5,3 4,3
Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD 10,4 4,5 4,1

Fotnot: Alla tester är inte genomförda vid ett och samma tillfälle varför skillnaderna mellan bilmodeller kan bero på körförhållandet.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer