Verkstäder rekommenderar bensin i etanolbilar

7 av 10 verkstäder rekommenderar kunder med etanolbilar att tanka bensin i stället för E85. Detta för att slippa de maskinella, ofta kostsamma problem som kan uppstå med etanol i tanken.

Sverige är ett av få länder där de styrande hårdsatsat på E85-bränslet och etanolbilar har därför plockat stora marknadsandelar under de senaste 7-8 åren. I dag rullar omkring 200 000 etanolbilar i Sverige och trots att antalet legat mer eller mindre konstant ett bra tag har försäljningen av E85 rasat. Mellan 2012 och 2013 med hela 22 procent. Någon direkt anledning har inte kunnat pekas ut. Att många med etanolbilar kör med bensin i tanken i stället för E85 har varit underförstått, men varför? Ibland har det berott på högt etanolpris i relation till bensinpriset, men på sistone har etanolen varit med gynnsam för plånboken. Ändock har E85-försäljningen sjunkit drastiskt.

Svenska Dagbladet, SvD, har genomfört en enkel undersökning som tydligt pekar ut en anledning som kan ligga till grund för den minskade E85-försäljningen.
Tidningen ringde helt enkelt upp slumpvis valda Volvo-verkstäder runt om i Sverige och utgav sig för att vara en kund med en Volvo V50 Flexifuel från 2011. Till Volvos servicetekniker ställde de frågan ”Ska jag köra på bensin eller etanol för att få en problemfri bil?”.

7 av 10 av Volvos servicetekniker rekommenderade bensin. Bland annat fick de till svar att ”etanol är torrt och aggressivt”, ”jag skulle själv inte köpa en etanolbil” och ”jag skulle bara köra på bensin”.

SvD nöjde sig inte med att ringa runt till Volvo-verkstäder runt om i vårt avlånga land. De gick vidare med sin frågeställning genom att ringa runt till tio Mekonomen-verkstäder som i större utsträckning servar äldre bilar vars garantier löpt ut.
Mekonomens servicetekniker var samstämmiga med Volvos. 7 av 10 Mekonomen-verkstäder rekommenderade att köra med bensin i tanken på en etanolbil. Som svar fick SvD exempelvis ”Ska jag vara ärlig – jag skulle aldrig ha köpt en etanolbil” och ”Bränslepumpar byts normalt mellan 16 000 och 20 000 mil. Men Ford FlexFuel byts efter 4 000 till 6 0000 mil. Och de är jättedyra”.

De servicetekniker och verkstäder (3 av 10) som rekommenderade etanol i en etanolbil är dock inte helt övertygade om etanolens förträfflighet, åtminstone inte alla. Till SvD säger några ”E85-positiva” att man ska alternera mellan bensin och E85 för att inte bränslesystemet ska slagga igen medan andra säger att man ska vara konsekvent och köra på samma bränsle hela tiden.

E85-bränslet har under alla år benämnts som ett aggressivt bränsle som sliter mer på motorn och med sämre smörjeffekt än bensin. Hög inblandning av sulfat har också visat sig sätta igen insprutningssystem och bränslepumpar, något som kunderna många gånger själva har fått byta på egen bekostnad.

Vad säger du? Har E85-bränslet sett sina bästa år? Du som kör en etanolbil, vad har du i tanken? Berätta med en kommentar nedan.

Visa kommentarer