Vi besöker Volvos elbilsbatteri- och ljudlaboratorium

Volvo Cars storsatsar på teknikutveckling inom området elbilar. Ett nytt elbilsbatterilaboratorium i Göteborg ska skynda på tillväxttakten. Även ljudet hos kommande elbilar är ett specialområde. Vi besöker Volvos nyutvecklade batterilabb och tar reda hur framtidens Volvo-elbilar kommer att låta.

Volvo Cars strategi är klar, framtiden är elektrisk. Stora satsningar har redan gjorts, nya elbilen XC40 P8 Recharge är märkets första i större skala och startskottet på den elektrifierade framtiden från Göteborg. Att vara långt framme inom forskning och utveckling är avgörande. Men för att detta ska kunna göras effektivt krävs initierad fortbildning inom området av personalen. Därför pågår det ständiga utbildningar inom det interna Global Volvo Car Academy.

– Vi kör utbildningsprogram inom de flesta områden, det är viktigt att förstå den nya tekniken inom hela vår organisation, berättar Bert Viker som ansvarar för utbildningsprogrammen. På Volvo-organisationen är han proffs, han började montera bilar i Torslandaverken 1982 och har varit Volvo trogen sedan dess.

Caroline Kjellin utvecklingschef elbilar Volvo Cars

Foto: Volvo Cars

Caroline Kjellin är teknisk utvecklingschef för Volvo Cars kommande elbilar. “En spännande framtid”.

Caroline Kjellin är ansvarig för utvecklingen av Volvos elektriska drivlinor, hon förevisar ett naket demochassi för XC40 Recharge med synligt drivlinepaket.

– Mycket utveckling görs ute hos våra utvalda underleverantörer, men för att Volvo-bilarna ska få rätt karaktär och kvalitet är det viktigt att vi styr kraven i rätt riktning, förklarar Caroline Kjellin.

Volvo XC40 P8 Recharge i Volvo Cars elbilsbatteri- och ljudlaboratorium

Foto: Volvo Cars

XC40 P8 Recharge är Volvos första elbil i stor skala. Två batterileverantörer har valts, LG Chem och CATL.

För att inte vara fast med en specifik underleverantör har Volvo Cars valt två batterileverantörer, kinesiska CATL och sydkoreanska LG Chem.

Förändringens tid är det som genomsyrar stämningen inne på avdelningarna hos Volvos stora topphemliga Forskning- och Utvecklingscenter på Hisingen. Utrymmena som tidigare bestod av den så kallade Vagnsverkstaden där mulor och prototyper men även konkurrentbilar genomgick stålbad är sedan knappt två år tillbaka konverterat till ett helt nytt batterilabb. Investeringen i halvmiljardklassen ska resultera i att Volvo Cars ska vara i toppen.

Magnus Johansson visar upp Volvo Cars elbilsbatteri- och ljudlaboratorium

Foto: Volvo Cars

Magnus Johansson ansvarar för det nya batterilabbet. Här testas enstaka enheter upp till fulla kompletta drivlinor i slutna kamrar.

– Vi är inne i andra fasen av vårt genomförande men det finns både plats och behov av att bygga ut, förklarar Magnus Johansson som är Senior Director för Energy & Installation, när han visar runt i de kliniska stora laboratoriemiljöerna.

– Här har vi möjlighet att köra tester på battericellsnivå, moduler och färdiga batteripack. Testcyklerna kan gå uppemot 1,5 år för att ge oss den rätta datan, fortsätter Johansson.

Volvo Cars elbilsbatteri- och ljudlaboratorium

Foto: Volvo Cars

Investeringar på drygt en halv miljard har skapat nya förutsättningar för elbils- och batteriforskning.

Kvalitetssäkringen är mycket viktig och just det färdiga batteripacket med sitt igensvetsade hölje ska stå emot temperaturskillnader, krockvåld och slitage. I två stora arbetsbelysta industrihallar står provutrustningar och kör verkliga test för fullt. Men det märks knappt på utsidan. Ett 15-tal större och mindre kamrar som mest liknar ett mellanting av jättelika keramikugnar och små kärnkraftsreaktorer utgör grundbulten för de fysiska testerna.

Utanför labbfönstret på en angränsande topphemlig parkeringsplats står förutom diverse nya Volvo-bilar – vissa med självkörningsteknik – både Polestar 1 samt Polestar 2 och en svart London-taxi från LEVC. Den senare ingår ju också i den växande Geely-gruppen. Synergieffekterna av gemensamt utvecklingsarbete kommer alla gruppföretag till nytta.

Hans Hedberg i Volvo Cars elbilsbatteri- och ljudlaboratorium

Foto: Volvo Cars

Nya trafiklagar och direktiv gör att elbilar måste ge ifrån sig ljud. Hans Hedberg provlyssnar idogt.

Just laddteknik och infrastruktur runt detta är en viktig del i forskningen. En mängd laddföretag poppar upp runt om i världen, det är viktigt att finna rätt gemensam enhetlig standard för att elbilskunden inte ska klaga på sin nya eldrivna Volvo.
Man kan tro att en miljövänlig och tyst elbil enbart skulle vara positivt men i takt med ökande elbilar runtom i världen ser man ökande skaderisk, särskilt mellan fotgängare och bilar. Därför forskas det och utvecklas helt egna sound som ska varna omgivningen för batteridrivna bilar.

Fredrik Hagman ljuddesigner Volvo Cars

Foto: Volvo Cars

Fredrik Hagman utvecklar ljud hos Volvo Cars.

– Det är viktigt att ljudbilden ska harmonera med Volvos varumärke, precis som allting annat hos bilen, berättar Fredrik Hagman som är ljuddesigner.

Inne i det stora ljudlabbet vars väggar och golv är täckta med ljudabsorbenter i invecklade former står en XC90 T8 på landsvägsrullar. Fredrik illustrerar ljudet som bilens externa högtalare i fronten ger ifrån sig vid låg fart framåt samt vid backning. I stället för det klassiska höga pip-pipet som lastbilar har som backsignal plingar den grå Volvon. Ljudet skulle likaväl kunna vara hämtat från en svensk kristallvas från småländska Glasriket eller varför inte en västkustsk knubbsäl, men är hämtat från ett instrument. Elektriskt förstås. Som en upprepande släpande men ändå återkommande pipig ton upplyser Volvon om att bilen kommer backandes.

Man ska vara tyst i Volvo Cars elbilsbatteri- och ljudlaboratorium

Foto: Volvo Cars

Tystnad, tagning! Mycket hysch-hysch i detta hemliga laboratorium. Ljuden ska vara naturliga, ändå varna.

Även framåt ska en el-Volvo låta ”rätt”, och ljudet är en förstärkning av när däcken rullar mot underlaget. Som en naturlig del av bilen som ett väsen ska framtidens Volvo inte ”smutsa” ner ljudmiljöer i exempelvis storstäder. Ljudet ska uppfattats av omgivningen, men utan att störa. Jag påtalar hur Volvo 240 modellår 1975-78 tjuter kring backspeglar och A-stolpar på ett speciellt vis i landvägsfart, Fredrik och hans kollega Pontus Larsson lyssnar nyfiket. Det märks att de har sitt specialområde nästan som en livsstil. Man får extra förståelse för det när de berättar att blinkersljudet i kupén hos alla nya Volvo ursprungligen är inspelat i skogarna i trakterna av Alingsås – det är nämligen ljudet av en grankvist som bryts itu. Lust, nyfikenhet och inspiration är viktiga ingredienser vid modern bilutveckling, vid sidan om uppsatta regelverk, byråkrati och lagkrav.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer