Vi ”kör” förarlöst på Autobahn

De senaste åren har ett flertal biltillverkare gjort stora framsteg inom utvecklingen av så kallade självkörande bilar. Audi är en av dem och Teknikens Värld har fått åka med i deras senaste prototyp – Jack.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Redan sedan 1920-talet har biltillverkare experimenterat med så kallade självkörande bilar och under femtiotalet utfördes en del lyckade tester. Det skulle dock dröja ända tills åttiotalet innan utvecklingen verkligen började ta fart. Sedan dess har biltillverkare som bland annat Mercedes, Nissan, Toyota och Volvo seriöst börjat satsa på utveckling av tekniken.

Så även Audi som 2009 för första gången visade upp en självkörande bil, då i form av en Audi TTS som utan förare klarade av att köra i perfekta cirklar som bildade Audis logotyp i USA:s saltöken. Bilen satte även hastighets­rekord för självkörande bilar med 210 km/h. Året därpå släpptes bilen iväg upp för legendariska Pikes Peak där den nådde en toppfart på 72 km/h och fick en tid på 27 minuter, cirka 19 minuter långsammare än Sébastien Loebs nuvarande rekordtid.

2014 klarade en Audi RS7 vid namn ”Bobby” att utan förare köra ett varv runt Hockenheimring på cirka två minuter och nådde en toppfart på 240 km/h. De flesta tester har fram tills nu alltså genomförts i så kallade kontrollerade miljöer, även om Audi själva har testat systemen på allmän väg ibland annat USA en längre tid. I början av januari var det dock dags för journalister att ta plats bakom ratten och bli skjutsade från Silicon Valley till Las Vegas, en resa på 90 mil. Nu är den bilen, en Audi A7 Sportback vid namn ”Jack”, hemma i Europa igen och undertecknad får som en av de första utomstående personerna chansen att provåka med Jack på allmän väg i Tyskland. Körningen sker på en särskild sträcka längs Autobahn utanför Audis hemvist Ingolstadt, anledningen till detta är att det krävs specialtillstånd för att framföra dessa bilar på allmän väg.

Audi A7 Concept, Piloted Driving på Autobahn A9

Jack kör på helt egen hand i hastigheter upp till 130 km/h.

Jag sitter bakom ratten och en säkerhetsansvarig förare sitter i passagerarstolen bredvid mig, framför sig har han dubbelkommandopedaler om systemet skulle fela och han behöver ingripa. Det är ju trots allt en prototyp vi sitter i. Till en början får jag ratta bilen själv genom staden och upp på motorvägen, när Jack är redo att ta över körningen meddelas det via turkosa LED-slingor och en text i instrumenteringen. Sedan är det bara att trycka på de två knapparna placerade i nederkant av ratten. Ratten åker framåt för att ge mig mer utrymme och Jack kör nu helt själv.

Audi_Piloted_Driving_4

De två knapparna på ratten måste tyckas ner samtidigt för att aktivera autopiloten.

”Piloted Driving”-systemet, som är Audis namn för självkörande bilar, använder sig dels av teknik som redan finns i många bilar redan i dag, som bland annat parkeringssensorer, adaptiv farthållare, trafikskyltsigenkänning och filkörningsassistans. Utöver dessa system är Jack även utrustad med ny teknik som enligt Audi är produktionsnära. Radarsensorer med lång räckvidd ”ser” både framåt och bakåt samt assisteras av ytterligare medeldistanssensorer riktade åt sidorna. Fram och bak sitter även speciellt framtagna laserskanners och runt om bilen sitter kameror, varav den riktad framåt är en nyutvecklad högupplöst 3D-kamera som ger en vidvinkelbild framåt. Navigering sker med hjälp av bilens GPS genom att helt enkelt ställa in en destination.

I  en liten skärm placerad mitt på instrumentpanelen visas hur lång tid Jack klarar av att köra för egen maskin och om han planerar omkörningar eller liknande. Jack följer rådande hastighetsbegränsningar och som mest är vi uppe i 130 km/h. Som dålig passagerare är det till en början svårt att vänja sig vid att inte behöva titta på vägen, men efter ett tag litar jag förvånansvärt mycket på systemet. Så pass att det känns ovant att behöva ta över ratten igen när vi närmar oss vår avfart. Överlämningen sker genom både ljud – och ljussignaler i form av en röst som säger åt mig att ta över samt ett pip liknande bältespåminnaren. LED-slingan som under den autonoma körningen lyst turkos byter färg till orange och tar jag inte över ratten blir den till slut röd. Skulle jag ändå inte ta över körningen slår Jack på varningsblinkers och kör åt sidan och stannar.

Audi_Piloted_Driving_2

Skärmen på mittkonsolen visar vad bilen tänker göra och hur länge den klarar av att köra själv.

Systemet är utvecklat för att användas under längre transportsträckor på motorväg då körning kan vara rent utav tråkig. Föraren kan då ägna sig åt andra saker och effektiviserar då sin tid, dessutom är ett system som Piloted Driving egentligen säkrare än att låta en människa sitta bakom ratten. Människan är nämligen villig att ta risker och kan även bli trött och ouppmärksam, något som Jack helt enkelt inte kan bli. En enklare version av detta system kommer redan i år i nya Audi Q7 som då kommer att kunna assistera vid kökörning och liknande. När nya A8 lanseras 2017 säger Audi att den ska klara av att köra själv i kösituationer och liknande i upp till 60 km/h.

Audi_Piloted_Driving_3

Datorn på bilden är endast utvecklingsversionen, den verkliga datorn är lika liten som en surfplatta.

Visa kommentarer