Nyligen lanserade Tesla autopilot till bilar tillverkade från och med oktober 2014. Det ingår i den senaste mjukvaran 7.0, som de berörda bilarna får automatiskt. Något som har lett till rent trafikfarliga beteenden hos kunder. Nu är auto­pilot-funktionen godkänd världen över och finns tillgänglig i Sverige. Vi har provkö… förlåt, provåkt den.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Nu är Teslas autopilot inte självkörande på det sätt du troligen tänker på, systemet kan närmast beskrivas som en avancerad version av adaptiv farthållare i kombination med filkörningsassistent.
Egentligen en ”budgetversion” av flera andra biltillverkares självkörande prototyper. Men Tesla hävdar att det inte behövs så pass avancerade system som de andra utvecklar.
Model S använder sig av en kamera monterad vid backspegeln, en radar i fronten och tolv sensorer placerade runt bilen. I stort sett konventionella parkeringssensorer som scannar av en yta på tre meter runt bilen.

Utöver nämnda assistanssystem har bland annat Audi utrustat sina självkörande prototyper med ytterligare sensorer, speciellt framtagna laserskanners riktade både framåt och bakåt, radar riktade åt alla håll, samt kameror runt om bilen och en 3D-kamera i fronten.

För att aktivera autopiloten krävs att du läser igenom, och godkänner, instruktionerna.

För att aktivera autopiloten krävs att du läser igenom, och godkänner, instruktionerna.

Innan det är fritt fram att använda sig av autopiloten måste jag godkänna en rad avtal på infotainmentskärmen, även om systemet kallas autopilot är det alltid föraren som är ansvarig för bilen. Det finns redan några skräckexempel från USA där personer suttit i baksätet och låtit bilen fara fram på egen hand. Något som lett till att Elon Musk funderar på att begränsa den nya funktionen för att skydda folk från deras egen dumhet.
När autopiloten finns ­tillgänglig syns en rattsymbol i mätarhuset, och genom att dra två gånger i farthållarspaken aktiveras systemet. Ett pling hörs och på skärmen syns en vägbana och en bil, de digitala sidolinjerna lyser blått vilket indikerar att kameran ser de verkliga sidolinjerna utanför bilen tydligt. Eventuell framförvarande bil visas också på skärmen och autopiloten fungerar som bäst när båda referenspunkterna kan användas. Men systemet klarar att navigera med så lite som endast en sidolinje. Hastighetsbegränsning får jag manuellt ställa in via farthållarspaken.
Om bilen inte har tillräckligt med information för att sköta körningen uppmanas jag via en ljudsignal och text på skärmen att ta över.

Bäst fungerar det på motorväg där linjerna är tydliga och antalet oförutsedda situationer är färre. Även om körningen hela tiden måste övervakas är det mycket bilen kan göra själv. Filbyte klarar den av på egen hand när jag med blinkersen visar att jag vill byta, det kan dock ta ett tag beroende på om bilen känner att det är säkert nog att utföra. Ibland krävs det att jag hjälper till genom en liten puff på ratten.

I mätarhuset ger bilen information om vad den ser, och hur bra den ser väglinjer och bilar.

I mätarhuset ger bilen information om vad den ser, och hur bra den ser väglinjer och bilar.

På mindre vägar krävs mer uppmärksamhet från föraren då avbrott i vägmarkeringar, refuger, vägarbeten och annat kan störa systemet. Trafikljus eller vägskyltar klarar det inte av att tolka på egen hand och då måste jag vara alert. Ibland krävs det att jag griper tag i ratten för att rädda situationen. När linjer saknas börjar bilen vingla på jakt efter referenspunkter. Flera gånger så griper jag in trots att bilen troligen hade kunnat klara situationen på egen hand.
Helt självkörande bilar tar det förmodligen ett antal år innan vi får se. Tesla påstår dock att de med dagens befintliga hårdvara redan är förberedda, men att det är lagar gällande självkörande bilar som begränsar dem.

Frågan är dock hur smart det egentligen är att låta sina kunder agera testförare. Som sagt så har det redan dykt upp en del skrämmande exempel på folks dumhet, något som har resulterat i att Elon Musk nu överväger att begränsa den nya funktionen.
I Sverige har Transportstyrelsen startat en utredning för att granska Teslas autopilot och se över om den verkligen kan vara godkänd.

Vi ber om ursäkt för det något låga ljudet i filmen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer