Den 1 mars i år trädde en ny lag i kraft som tillåter svenska polisen att låsa fast bilar, så kallad klampning. Vi har testat hur klampningen fungerar – och om den fungerar.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

I utlandet har klampning av bilar varit vanligt i många år. Ofta är det felparkerade bilar som får en klamp på hjulet för att de inte ska kunna smita innan bärgningsbilen kommer för beslagtagning.

Sedan 1 mars 2015 kan även svenska polisen klampa bilar, detta efter att riksdagen röstat igen ett förslag förra hösten.
I Sverige är klampningen, som rent tekniskt skiljer sig rejält från merparten av de utländska bojorna, inte avsedd för felparkerare. I stället är det tänkt att polisen i Sverige ska kunna klampa exempelvis lastbilar som kör olagligt eller förare av fordon som uppvisar allvarliga trötthetstecken.
Även rattfyllerister och andra trafikfarliga typer av förare kan komma att klampas, men då som en sista utväg.

Teknikens Värld har som första och enda media testat polisens nya klampningssystem. Hur själva klampningen fungerar och om det är möjligt att köra vidare ser du i filmen ovan.

Precis som polisen gör satte vi ventilklamparna på två hjul (båda framhjulen i filmen) för att det inte ska vara möjligt att skifta till reservhjulet och köra vidare.

Vi ber om ursäkt för ljudet. Ruben är numera förbjuden att bära jacka på film och vi har införskaffat nya, bättre myggor med antijackprassel.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer