Vild Golf GTI med svansmotor ska bli verklighet

Det som började som en digital dröm ska nu bli verklighet. En Golf GTI från 1980-talet ska förvildas mer än någonsin.

Det finns extrema byggen, och så finns det… byggen som det vi ser här. Men det ska poängteras att denna Volkswagen Golf GTI ännu inte är ett bygge. En designer vid namn Khyzyl Saleem skapade bilen i sin dator och berättar nu på nätet att detta överdrivna (?) bygge ska bli verklighet tillsammans med de tyska bilfirmorna JP Performance och Prior Design.

Vild Volkswagen Golf GTI MkII

Foto: Khyzyl Saleem

Bred och låg rackare.

Vad är det då vi ser här? Jo, en Golf GTI av generation två, det vill säga modellen som fanns under 1980-talet samt ett par år in på nästkommande årtionde. Golf GTI hade under alla en 1,8-litersmotor, men effektuttaget varierande med åren. Inledningsvis (1984) var det 112 hästkrafter som gällde, men med katalysatorns intåg ett par, tre år senare sjönk effekten till 107 hästkrafter. Det fanns även en 16-ventilare med 139 hästkrafter som blev 129 i och med den katalytiska avgasreningen. Under 1990-talet fanns Golf GTI även med G60-motorn, en 8-ventilare med 160 hästkrafter som kanske är mest känd i form av Corrado G60 (fanns även en G60 16-ventilare med 210 hk, men då hade bilen varken GTI-beteckningen i namnet eller på emblemen).

Vild Volkswagen Golf GTI MkII

Foto: Khyzyl Saleem

Hönstrappa… så 80-tal, men helrätt. Skulle det någon gång i framtiden dyka upp på GTI-träffen i Wörthersee i Österrike skulle förmodligen många Golf GTI-fantaster tappa hakan, av olika anledningar.

I detta vilda bygge kan vi misstänka att motorn är utbytt till någonting annat, eller i alla fall långt ifrån original. Khyzyl Saleem säger nämligen att bilen ska ha svansmotor. Den ska alltså placeras mellan de enormt breda hjul som vi ser på bilderna. För att lyckas med konststycket har bakhjulen flyttats ut och täcks med kraftiga skärmbreddare. ”Stancen” är hyperlåg och hjulen, bakre och främre, får knappt plats i hjulhusen. Svenska vägar med tjälskott är bara att glömma.

Vild Volkswagen Golf GTI MkII

Foto: Khyzyl Saleem

Fläskigaste vinkeln. Notera cambervinklarna (negativa).

Bygget kröns med en väldig takvinge och två – i sammanhanget ganska blygsamma – ändrör som har placerats centralt. Frågan är hur mycket som kvarstår när den verkliga bilen är färdigbyggd – om den ska vara körbar…


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer