Best practice en omöjlighet i bilvärlden

Vilken V70 blir morgondagens klassiker?

Följande resonemang kan endast föras i Volvolandet Sverige där märket säljer var femte ny bil och alla har någon slags relation till "jag rullar". I min egen barndom har ett antal 245:or varit skådeplats för flera reseminnen med familjen. Knappast tänkte jag dock då – i början på 80-talet – att jag en dag skulle fundera på att köpa en gammal kombihäck.

Gammal häck är väl förresten helt fel ord, även om det var så många såg bilarna i början på 90-talet. Egentligen är det endast Volvo som förmått attrahera mig när det gäller att vilja köpa en nära veteranbilsgammal kombi. Amazon i herrgårdsvagnsutförande har alltid tilltalat. En krämvit med kromad takställning, vilken familjekaramell.

En rostig personlighet på Lidingö lockade till påhälsning för något år sedan. Tusenlapparna fann dock andra hål att försvinna i när det visade sig att korrosionen var för utbredd på det exemplaret.

På senare år har även de tidiga 245:orna lockat. Allra mest har de faktiskt förfört i bioljuset, till exempel i filmer som "Sjätte sinnet" eller "Beetlejuice" där 245:an varit transportmedlet. Även här gör sig de kromade lastbågarna bra. Men viktigast i min egen bok för att få till den rätta looken är "Amerika-lysen", som var standard i just Nordamerika men som var tillbehör här hemma. Två mindre strålkastare tog plats där den europeiska större strålkastaren huserade. Oerhört mycket snyggare.

Någon seriös 245-tittning har det dock inte blivit även om jag då och då när en dröm om en guldfärgad GLE med, just det, Amerikalysen.

Att förutse framtida klassiker är svårt. Och även om jag är osäker på om någon V70 blir en "riktig" klassiker så kanske den ändå lockar till köp om 25–30 år. Precis som 245 lockar mig nu, även om ordet klassiker är att ta i alldeles för mycket.

Den första generationens Cross Country, alltså V70 XC som presenterades 1997 tror jag själv på om 20 år. Den kan åldras med värdighet. Att lägre syskonbilen V70 AWD är sällsynt redan i dag talar för den varianten. Splitternya V70, som vi testar i detta nummer, kan nog bli eftersökt både som XC och T6. Men frågan kanske i verkligheten begränsar sig till om det finns bensinmackar om 20 år.

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!