Daimler-koncernen släppte sin kvartalsrapport under torsdagen och den visar att det preliminära rörelseresultatet sjönk med 69 procent under första kvartalet jämfört med samma period föregående år. För Daimlers bilmärke Mercedes föll den justerade vinsten med 56 procent.

I spåren av pandemin har bilförsäljningen tappat hela 50 procent i Europa den senaste månaden enligt branshorganisationen ACEA, European Automobile Manufacturers Association.
För Mercedes-Benz, som ägs av Daimler, föll den justerade vinsten med 56 procent till 603 miljoner euro enligt det preliminära delåret.
För lastvagns- och bussdivisionen, som är en direkt konkurrent till AB Volvo, blev den preliminärt justerade vinsten 247 miljoner euro.

Hyundai Ioniq Electric 2020

Foto: Glenn Lindberg

Biltillverkaren Hyundai har ökade intäkterna under första kvartalet men nettoresultatet sjönk kraftigt, vilket resulterar i att vinsten rasar med 44 procent till 3,8 miljarder kronor, vilket var långt under förväntan.

LÄS OCKSÅ: Volkswagen räknar med 81 procent lägre vinst

Scania R 730 6x2 och Scania S 450 4x2 tractor med semitrailer

Även fordonstillverkaren Traton, som äger bland annat Scania och Man, har släppt preliminära siffror för det första kvartalet som inte ser positiva ut. Scania berättade under förra veckan att de skulle mjukstarta produktionen redan den här veckan.

Volvo Trucks lastbil

Lastbilstillverkaren AB Volvo släppte i veckan sin rapport som visade på bättre siffror än förväntat men man ser nu en negativ orderingång på grund av orderavbokningar. De berättade också att deras avtal för korttidsarbete har förlängts fram till den 22 september.
– Den finansiella påverkan av coronaviruset och den efterfrågekris som kan komma i kölvattnet av viruset gör att det känns bra att ha ett längre avtal, sa Volvos presschef Claes Eliasson. Det ursprungliga avtalet skulle pågå i tio veckor fram till 4 maj men förlängs nu till 22 september.

Analysföretaget Globaldata har räknat på bortfallet globalt sett ligger på 3,6 miljoner fordon och det kan betyda att branschens omsättning har sett en minskning motsvarande ungefär 1 136 miljarder kronor. Bara i Europa är bortfallet i produktionen ungefär 1,5 miljoner fordon enligt branschorganisationen ACEA.

Men det finns också ljusglimtar i mörkret, många biltillverkare har under en tid stött och blött och tagit fram nya rutiner och säkerhetstänk gällande coronapandemin. Ett flertal av dessa har redan eller kommer att sätta igång produktionen inom kort.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer