Test av Audi A4 2,0T, Alfa 159 2,2 JTS och Mercedes C 230

Alfa 159

Charmknutte

Rolig som få att ratta, här har definitivt BMW fått en utmanare. Men aningen törstig och inte så smart paketerad. Dyra delar och skakigt andrahandsvärde ger besk eftersmak.

Basfakta

Motor
Tvärställd, 4-cyl rak med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 11,3. Borrning/slag 86,0/94,6 mm, volym 2198 cm 3 . Max effekt 185 hk (136 kW) vid 6 500 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 4 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6 vxl manuell eller automatisk koppling. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln: 3 300 r/min.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben, övre och nedre triangellänkar. Bak multilänk med längs- och tvärlänkar. Aktivt antisladdsystem VDC.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,4 rattvarv, vänd cirkel 11,9 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.

Hjul
6 tum alu, däck 205/55 WR 16. Testbilen hade 225/50 -17.

Testresultat – våra egna mätningar

Accelration 1-100 km/h
9,1 s
Toppfart
222 km/h (Tillverkarens uppgift)
Bränsleförbrukning
Ej jämförbart p g a olika körbetingelser.

Mercedes C230

Högt prissatt

Mercedes vinner på att den är så lättkörd och kompakt. Man bara trivs bakom ratten. Men varför den kostar 50 000 kronor mer förstår vi inte. Dessutom höga tillvalspriser.

Basfakta

Motor
Längsmonterad 6-cyl v-motor med fyra överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,2, Borrning/slag 88,0/68,4 mm, volym 2496 cm 3 . Max effekt 204 hk (150 kW) vid 6100 r/min. Max vridmoment 245 Nm vid 2900 – 5500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6 växlad man. alt. 7-växlad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2200 r/min.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädrar fram och bak. Fram fjäderben och triangellänk. Bak femlänkad axel.

Styrning
Kuggstångstyrning, vändcirkel 10,8 meter. 2,75 rattvarv.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.

Hjul
7 tum plåt, däck 205/55 R16.

Testresultat – våra egna mätningar

Accelration 1-100 km/h
8,9 s
Toppfart
245 km/h (Tillverkarens uppgift)
Bränsleförbrukning
Ej jämförbart p g a olika körbetingelser.


Audi A4

Trygg – och tråkig?

Jämfört med BMW är prislappen lite lägre för Audi. Men körmässigt är den lite träigare, fjädringskomforten inte riktigt lika hög.

Basfakta

Motor
Längsmonterad 4-cyl rak med två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10.5 Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1 984 cm 3 . Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5100 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 1800 – 5000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automat. Motorvarv vid 110 km/h på högsta växeln 2300 r/min.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med övre och undre triangellänkar, bak individuell upphängning med undre triangellänkar.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv, vänd cirkel 11,1 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.

Hjul
7 tum alu, däck 215/55 R16. Testbilen hade 235/45 -17.

Testresultat – våra egna mätningar

Accelration 1-100 km/h
6,8 s
Toppfart
238 km/h (Tillverkarens uppgift)
Bränsleförbrukning
Ej jämförbart p g a olika körbetingelser.

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.
Visa kommentarer