Lyx, eldrift och sedankaross. Mercedes koncept Vision EQS ger en fingervisning om hur framtidens S-klass kan te sig. Konceptet visas nu upp på Frankfurtsalongen.

Konceptbilar pekar ut tillverkarnas framtid och Mercedes Vision EQS som nu visas upp på Frankfurtsalongen är inget undantag. Den flytande formen och den bågformade taklinjen är något som ska återkomma på framtida eldrivna bilar från Mercedes – de som går under etiketten EQ.

Behovet av transport och begäret efter det lilla extra har legat i fokus med arbetet och Vision EQS är något i dag så udda som en sedan som är byggd för att köras, även om autonom teknik nivå 3 finns tillgänglig. Med bilen vill Mercedes understyrka att man ska fortsätta bygga välbyggda bilar i lyxiga material med design som berör och med god körbarhet. Lägger vi ihop namnet och allt detta så kan det mycket väl vara en framtida S-klass som Vision EQS gestaltar.

Mercedes Vision EQS

Foto: Daimler AG

Konceptet bygger på en ny plattform helt anpassad för eldrift. Med det har de klassiska proportioner vi känner från lyxsedaner ändrats. Hjulen har flyttats ut i hörnorna och kupén blivit längre. Belysning ligger i tiden och hos Vision EQS ser vi en grill med 188 LED-ljus och animationsmöjligheter, en bak med 229 stjärnformade ljus och ljuslister längs karossidorna.

Invändigt hittar vi svepande skärmar, en stor på mittkonsolen och små vid armstöden. De fyra åkande bäddas in i svepande former inspirerad av båtdäck. Lyxigt, men även samvetet ska få sitt. Invändigt används syntetläder och material tillverkat av såväl gamla plastflaskor som allsköns plastskräp från världens hav.

Mercedes Vision EQS

Foto: Daimler AG

Tekniskt sett är Vision EQS byggd i en mix av stål, kolfiber, aluminium och återvunna material. Detta för att vara såväl lätt, stark, kostnadseffektiv som hållbar ur miljösynpunkt.

Konceptet har motorer fram och bak samt batterier monterade i golvet. Motorerna ger tillsammans 476 hästkrafter och 760 newtonmeter vilket ger Vision EQS en acceleration 0-100 km/h på 4,5 sekunder och en topphastighet på över 200 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjul som förövrigt mäter 24 tum.

Batteriet har en kapacitet på 100 kWh och ger konceptet en räckvidden 70 mil. Med en laddeffekt på 350 kW tar det 20 minuter att ladda batteriet till 80 procent.

Mercedes har tidigare meddelat att en lyxsedan till EQ-märket kan komma redan 2020.

Visa kommentarer