Glöm BMW:s njurar i fronten, i framtiden är det bävertänder som gäller. Men det är inte det BMW vill visa upp med Vision iNext, i stället är det märkets framtid med elektrisk drivlina, autonom teknik och uppkopplade tjänster.

BMW presenterar nu konceptbilen Vision iNext vars syfte är att visa upp märkets nuvarande fokusområden självkörning, elektrifiering och uppkoppling. 2021 ska BMW:s första modell baserad på dessa tre områden stå redo för lansering (tillverkning i Dingolfing-fabriken) och Vision iNext är en försmak av vad vi har att vänta oss, inte bara teknikmässigt utan även sett till designen.

Utseendemässigt beskriver BMW konceptbilen som elegant och fylld av självförtroende tack vare ”kraftfullt skulpterade ytor som breder ut sig som väldefinierade muskler”.
Eftersom bilen är eldriven och därmed saknar förbränningsmotor har BMW:s klassiska njurar i fronten fått en annan funktion. De har förstorats (milt uttryckt) och sammankopplats, och i stället för att släppa genom luft är ytan en intelligent panel som utgörs av olika typer av sensorer som behövs för autonom körning (självkörande).
BMW Vision iNext saknar såväl inner- som ytterbackspeglar. Kameror står för utsikten bakåt, en teknik som ännu inte är tillåten i Europa men däremot i exempelvis Japan. Även dörrhandtag saknas på bilen, dessa har ersatts med beröringskänsliga ytor.
Liquid Greyrose Copper heter färgen som Vision iNext är lackerad i. Det handlar inte om någon statisk färg som vi är vana vid på dagens bilar, för när bilen kommer in i skuggiga partier ändras karossfärgen från ”varm koppar” till ”mörk ros”. Och när bilen låses upp ackompanjeras Liquid Greyrose Copper-karossen av blå detaljer som lyser upp för att framhäva bilens linjer.

BMW Vision iNext

Insidan bjuder på en avskalad miljö med mycket träytor, exempelvis instrumentbrädan. På denna har två bredbildsskärmar monterats, men så behöver det inte se ut i framtiden, enligt BMW. De tror nämligen att bildskärmar blir överflödiga eftersom interaktiva bildytor kan projiceras på exempelvis trä- och tygytor i interiören.

BMW Vision iNext

Mittkonsolen i trä är beröringskänslig. Svep med fingret och beröringspunkten mellan fingerspets och konsol lyser upp en ”svans” lyser upp där fingret har svept. Även tyget i baksätet är beröringskänsligt för att man exempelvis ska kunna styra musiken som spelas i bilen. Varje kommande/rörelse bekräftas med ljussignaler under tyget.

BMW Vision iNext

Vision iNext är utrustad med en personlig assistent som, likt exempelvis Google Assistant, väcks till liv genom frasen ”Hej BMW”. Genom BMW Connected kan man få information om eller styra det mesta – och lite till. Exempelvis kan man säga till systemet att stänga fönstret hemma, om man nu skulle ha glömt att stänga det.

BMW Vision iNext rear seat

Trots att bilen är självkörande har den en ratt. Ett tecken på att BMW ser framtidens autonoma bilar som mer än bara självkörande, det vill säga även förarstyrda. BMW har dessutom själva ställt sig frågan ”Hur ser en bil ut som inte längre behöver framföras av en person, men som kan det om så önskas?”. Så här förklarar Klaus Fröhlich, styrelsemedlem och utvecklingsansvarig hos BMW Group, det:

 

– Personlig mobilitet kommer genomgå markanta förändringar. Möjligheterna som kommer med självkörande bilar och en ständig utveckling av uppkopplade funktioner innebär helt nya upplevelser och sätt att forma en bilresa. Med detta i åtanke har vi designat denna helt elektrifierade BMW Vision iNext som en mobil miljö som ska förhöja livskvalitet.

BMW Vision iNext har två körlägen – Boost och Ease. I Boost-läget är bilen förarens, då riktas ratt och skärmar mot föraren. I Ease-läget drar sig ratten tillbaka en bit och skärmarna slutar presentera förarinriktad information. I stället presenteras innehåll om exempelvis intressanta platser och händelser längs med färdvägen.

 

Visa kommentarer