Volkswagen Arteon R rastas på Nürburgring

Våren är här och det betyder att bilarna får känna nosa på de gröna omgivningarna och den svarta asfalten runt och på Nürburgring. I dag har Volkswagen Arteon med många hästkrafter synts på banan.

Ända sedan Volkswagen presenterade Arteon i mars 2017 har världen pratat om en vassare variant, helt enkelt en Arteon R. I slutet av 2017 kom så en form av officiell bekräftelse då Volkswagens Martin Hube avslöjade att grejer är på gång, en VR6-motor på 3,0 liter som spekulationerna placerade i effektfacket 400+.

Det är snart tre år sedan och någon Arteon R med många hästkrafter har ännu inte dykt upp. Den som är ute efter prestanda i Arteon-förpackning har fram till i dag fått välja den turbopumpade tvålitersmaskinen som fram till skiftet mellan 2018 och 2019 levererade 280 hästkrafter men som sedan införandet av partikelfilter bjuder på något lägre effekt – 272 hästkrafter. 0-100 km/h på 5,6 sekunder och toppfart på 250 km/h är fina siffror.

PROVKÖRNING: Volkswagen Arteon 2,0 TSI 280 GTR

Volkswagen Arteon R 2021 på Nürburgring

Foto: CarPix

Det är tydligt att detta inte är en vanlig Arteon. Luftintagen i nosen gapar betydligt större än normalt.

Men den bil som vi ser på bilderna här, tagna på Nürburgring i dag, är något helt annat när det kommer till prestanda. Det är nämligen Arteon R vi vilar ögonen på nu. Förmodligen en bil med två cylinderbankar, placerade i okänd vinkel, med tre cylindrar var, turbomatning och 400 hästkrafter – eller mer.

Volkswagen Arteon R är förstås fyrhjulsdriven, 4Motion som Volkswagen kallar sina bilar som driver på alla hjul. Men innan kraften når hjulen passerar den en dubbelkopplingslåda, DSG på VW-språk.

LÄS MER: Volkswagen Arteon blir laddhybrid

Volkswagen Arteon R 2021 på Nürburgring

Foto: CarPix

Inte helt enkelt att se på dessa webbanpassade bilder, men bakom fälgarna syns blå bromsok med kolvar som är redo att lyda förarens högerfot vid tryck på vänster pedal. Kolvarna pressar då bromsbeläggen mot stora, ventilerade och hålborrade skivor.

Att det är en Arteon R som vår spionfotograf fångat på Nürburgring råder det ingen tvekan om. Redan i fronten ser vi avslöjande detaljer så som de stora luftintagen som når betydligt högre upp mot strålkastarna än på någon annan Arteon-version. I fronten ser vi också, när vi zoomar in ordentligt på de högupplösta bilderna, vit maskering (finns även bak på bilen). Det är inte mycket, men troligtvis är den där för att dölja några av de förändringar Arteon ska visa upp i samband med uppdateringen som vi tror att Volkswagen presenterar i höst.

LÄS MER: Volkswagen Arteon avslöjad som kombi

Volkswagen Arteon R 2021 på Nürburgring

Foto: CarPix

Inte helt lätt att se, men med rätt fokus ser du fyra puffror.

En annan typisk R-detalj är de blå bromsoken som gömmer sig bakom fälgarna. Blå ok har R-modellerna haft i många år. Vad de däremot inte har haft är fyra ändrör som tittar ut under bakre stötfångaren, de brukar vara två till antalet. Men här har Volkswagen tänkt om och i och med att de är delvis rektangulära till formen ger utförandet lite AMG-känsla.

LÄS MER: För hög prestanda väljer Volkswagen laddhybriden

Volkswagen meddelade lite kort för några veckor sedan att både Arteon och Tiguan ska bli laddhybrider i år. Vi misstänker att Arteon-laddhybriden presenteras i samband med att modellen ansiktslyfts, då täcks förmodligen också Arteon R av. Så någon gång under nästa år, förmodligen tidigt, kan vi nog få se toppversionen på våra vägar.

LÄS MER: Volkswagen anser att förbränningsmotorn har en framtid


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer