Volkswagen backar om motorhaverierna – öppnar för ersättningar

Efter att Teknikens Värld uppmärksammat problemen med Volkswagens kamkedjehaverier så väljer biltillverkaren att tillsätta extra resurser för att lösa problemen.

Problemen med Volkswagens 1,2- och 1,4-litersmotorer uppmärksammades i Teknikens Värld nummer 10/2015 och på teknikensvarld.se.
Felet som uppstår är att kamkedjan brister, kuggar över eller blir för lång. Konsekvenserna kan bli dyra. Går kedjan av kan hela motorn behöva bytas till en kostnad av nästan 100 000 kronor. Om man gör åtgärden innan kedjan går av räcker det med att byta kedja och spännare vilket kostar 11 000-15 000 kronor på en Volkswagen-verkstad.

Teknikens Värld nummer 13/2015

Mer om detta kan du läsa i nya numret som kan beställas här.

Störst problem är det med 1,4 TSI, men även 1,2 TSI är drabbad. Motorerna fick 2014 en ny konstruktion med kamrem som håller på att fasas in i koncernens produktprogram.
Motorerna har använts av alla märken inom Volkswagen-koncernen. Bland annat Volkswagen Polo, Golf, Passat, Tiguan, Beetle, Jetta, Scirocco, Touran, Audi A1 och A3 samt Skoda Fabia, Yeti, Rapid, Superb och Octavia. Seat-modeller är sannolikt även drabbade eftersom de har samma motorer.

Nu väljer Volkswagen Sverige att tillsätta extra resurser för att lösa problemen. De uppmanar samtidigt kunder som känner sig felaktigt behandlade att kontakta deras återförsäljare eller kundservice så att de kan se över dessa fall igen.

– Det är glädjande att Volkswagen nu tar tag i sin dåliga konstruktion. Självklart borde dock denna insats ha kommit långt tidigare från Volkswagen själva, säger Teknikens Världs chefredaktör Daniel Frodin.

Mer om detta kan du läsa i Teknikens Värld nummer 13/2015 som finns i butik från och med 4 juni och som kan beställas online redan nu.

Visa kommentarer