Dagens Passat har kommit till den punkt i livet då det är dags att operera ansiktet och byta ut några av de inre delarna. Än är det inte dags för modellen att visa upp sig, men Volkswagen berättar så smått om att det – och vad som – är på gång.

Volkswagen Passat generation åtta, med generationsbeteckning B8, hade premiär sommaren 2014 och står sig fortfarande, fyra och ett halvt år senare, väl. Inte minst i Sverige gör den bra ifrån sig och hittills i år är den vårt lands fjärde mest registrerade bilmodell efter Volvo S90/V90, S60/V60 och Golf. Den kan eventuellt bli omsprungen på upploppet av Volvo XC60, något som i så fall till stor del skulle bero på det WLTP-trubbel som Volkswagen upplevt under hösten.

Under 2019 är det dags för Passat att föryngra sig en aning. I ett kort pressmeddelande berättar Volkswagen att de just nu är mitt inne i förberedelserna som behöver genomföras i Volkswagen-fabriken i staden Emden som ligger på den norra stranden vid floden Ems mynning. På stranden mittemot ligger Nederländerna.
Vidare skriver Volkswagen att nedräkningen inför presentationen av uppdaterade Passat påbörjas i slutet av januari 2019. De berättar däremot inte när själva premiären sker, men det är inte svårt att ana att det rör sig om en världspremiär på bilsalongen i Genève som börjar dryga månaden senare, närmare bestämt den 5 mars.

Volkswagen Passat GTE facelift 2019

Foto: CarPix

Under maskeringen döljer sig uppdaterade Passat, just här är det GTE-utförandet som rullar.

Tyvärr avslöjar Volkswagen inga hårdfakta i dag, men de säger i alla fall att Passat får ny teknik i form av drivlinor, ljus, assistans-system och infotainmentsystem. Och att onlinetjänsterna når en ny nivå.
Det ska bli intressant att se om och i så fall hur de har filat på laddhybriden Passat GTE. För att kunna hålla motståndet på plats i ytterligare några år bör exempelvis räckvidden på el blir bättre. Dagens Passat GTE når ju fem mil per laddning, enligt NEDC-körcykeln. Som vi alla vet vid det är laget är dagens tuffare WLTP-körcykel inte lika givmild.

I pressmeddelandet finner vi även annan intressant information, exempelvis att dagens Passat är 69,7 centimeter längre än första generationen som såg dagens ljus 1973. Med sina 419 centimeter på längden var Passat för 45 år sedan 4,4 centimeter kortare än vad dagens T-Roc är. I dag ses T-Roc som en kompakt suv medan Passat 1973 sågs som en rymlig storbil med plats för hela familjen plus tillbehör.

Volkswagen Passat halvkombi 1973

Volkswagen Passat i tvådörrars sedanutförande, så som modellen såg ut när det begav sig 1973.

Med uppdaterade Passat siktar Volkswagen på en väldig milstolpe, nämligen 30 miljoner tillverkade exemplar av modellen. Passat har redan passerat 29 miljoner och är därmed Volkswagen näst bäst säljande modell genom tiderna, en bra bit efter Golfs 35 miljoner men betydligt före trean – Typ 1 (Bubblan) som har tillverkats i 21,5 miljoner exemplar.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer