Volkswagen-chefer motsätter sig ansvar och ärlighet

Efter dieselgate-skandalen har Volkswagen lovat att bli ansvarsfulla och transparenta, men enligt vd Matthias Müller är det många chefer inom företaget som motsätter sig omvandlingen.

Volkswagen fuskade med utsläppen hos elva miljoner bilar världen över varav en klar majoritet av dessa rullar i Europa. I efterhand har det kommit fram uppgifter som påvisar att en förlegad och stel företagskultur under lång tid har suttit djupt rotad i väggarna, något som bland annat ledde till att ”nytt” friskt blod tog plats i företagsledningen när vd Martin Winterkorn avgick och lämnade plats för Matthias Müller, tidigare Porsche-chef.

Müller lovade omgående att hans företag skulle ta ansvar för det inträffade och att de från och med hans inträde ska mobilisera för att bli ett transparent företag med nya värderingar och ny företagskultur.

– Min allra viktigaste uppgift är att återvinna förtroendet för Volkswagen-koncernen – genom att vända på alla stenar och göra det med maximal transparens, och att dra rätt slutsatser utifrån den nuvarande situationen, sa Müller i samband med tillträdet i september 2015.

Men det är tydligen lättare sagt än gjort. Enligt Müller kommer omställningen till att bli ett mer transparent företag att ta lång tid. Enligt honom motsätter sig vissa chefer den era av ansvarsskyldighet som företaget strävar mot efter skandalen.

– Det finns absolut personer som längtar efter det gamla, centraliserade ledarskapet. Jag vet inte om ni kan föreställa er hur svårt det är att ändra sin inställning, sa Matthias Müller under ett affärsmöte i går i Hannover enligt branschtidningen Automotive News.

Enligt Müller handlar det framför allt om en bred massa av mellanchefer som är svåra att övertyga.

– Naturligtvis finns det oro, det är inte ett enkelt åtagande att övervinna Volkswagens långa tradition av ledarhierarkier, säger han och ställer samtidigt frågan hur lång tid det tar att lyckas ändra riktning på företaget.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer