Volkswagen Golf fyller 45 år i dag!

Vid jämna jubileum brukar vi lyfta fram bilar, men vi gör ett undantag för en av världens mest sålda bilmodeller – Volkswagen Golf – som fyller 45 år just i dag, den 29 mars 2019.

Det är exakt 45 år sedan serieproduktionen av Volkswagen Golf satte igång i Wolfsburg-fabriken den 29 mars 1974. Då visste inte den tyska biltillverkaren att de påbörjade produktionen av en av världens i dag mest ikoniska bilmodeller, inte heller visste de att modellen 45 år senare skulle ha sålt i cirka 35 miljoner exemplar. Golf har med andra ord passerat Typ 1 med råge. Än mer imponerande blir siffran om man dividerar de herrans många sekunder som passerat under 45 år med antal sålda bilar. Då får man fram att det har sålts en Golf var 40,5:e sekund, dygnet runt, året runt.

− Golf är hjärtat i vårt varumärke. Den står för framsteg och teknik som ingen annan bil. I sju generationer har Golf bidragit till utvecklingen av Volkswagen som ett varumärke och som en koncern – till att bli en av de viktigaste biltillverkarna i världen, säger Ralf Brandstätter, Volkswagens operativa chef.

Volkswagen Golf 1974-2019

Av de 35 miljoner sålda Golf-exemplaren har ungefär 490 000 sålts i Sverige sedan modellen introducerades på den svenska marknaden helgen 17-18 augusti 1974. Och på senare år har den några gånger seglat upp som den mest registrerade bilmodellen i vårt avlånga land, en tätposition som Volvo normalt innehar.

Nu säger kalendern att det är 2019 och det är snart dags för åttonde generationen Golf att ge sig tillkänna. Efter sommaren är det tid för den att visa upp sig för världen, men vi har redan sett den ett par gånger i form av prototyper ute på testrundor.

LÄS MER: Historien om Volkswagen Golf 1974-1983

Nedan låter vi Volkswagen berätta lite om respektive Golf-generation.

Volkswagen Golf I 1974

Golf I
Den första serieproducerade Golfen rullade av monteringsbandet i Wolfsburg den 29 mars 1974. Där årtionden av Beetle och därmed bakmonterade motorer och bakhjulsdrift hade dominerat produktionen, hade en ny era grytt: bilen med tvärmonterad frontmotor och framhjulsdrift.

Golf var efterföljare till den legendariska Beetle (”Bubblan”), varav mer än 21,5 miljoner exemplar byggdes. Golf I, designad av Giorgio Giugiaro och Volkswagen Design, var tvungen att leva upp till enorma förväntningarna efter Beetle som dittills var världens mest framgångsrika bil. Det fungerade: det moderna och tillförlitliga drivningskonceptet, rymligheten och designen attraherade marknaden till den grad att produktionen av den miljonte Golf firades redan i oktober 1976.

Vid lanseringen av första Golf GTI (1976) införde Volkswagen en större dynamik i den här klassen, medan Golf D (sugdieselmotor, 1976) och senare Golf GTD (turbodiesel, 1982) markerade genombrottet för dieselbilar i kompaktsegmentet. Med Golf Cabriolet, 1979, lanserade Volkswagen en öppen bil på marknaden som tidvis var den mest sålda cabrioleten i världen.

Volkswagen Golf II 1983

Golf II
Från och med augusti 1983 satt passagerarna inte längre så nära varandra, eftersom utrymmet hade förbättrats ännu en gång. Det var i andra generationens Golf som katalysatorn (1984), Golf GTI 16V (1986), låsningsfria bromsar (ABS, 1986) och styrservo introducerades till Golfklassen. Även fyrhjulsdrift kunde beställas för första gången (syncro, 1986). Golf G60 med kompressor kom 1989.

Volkswagen Golf III 1991

Golf III
Med lanseringen av den tredje generationen av Golf i augusti 1991, introducerade Volkswagen en ny era av säkerhet. Golf III var den första i modellserien att ha främre krockkuddar, med början år 1992. Stora framsteg när det gäller karossens konstruktion resulterade också i signifikant förbättrad krocksäkerhet.

Dessutom finns många andra tekniska milstolpar i modellprogrammet kopplat till den tredje generationens Golf: den första sexcylindriga motorn (VR6), farthållare, katalysator för dieselmotorer (1991) och de första dieselmotorerna med direktinsprutning (TDI 1993). Likaså blev ABS standard på alla Golf-modeller under 1996. År 1993 lanserade Volkswagen en ny cabriolet baserad på Golf III, och första Golf Variant (kombi). Tredje generationens Golf utseddes till ”Årets Bil” i Europa 1992.

Volkswagen Golf IV 1997

Golf IV
Under ledning av Hartmut Warkuß, då designchef på Volkswagen (Group), kristalliserade Golf IV den klara, precisa design som karakteriserat Volkswagens varumärke genom historien, samtidigt som den ställde kursen mot framtiden.

Med debuten av elektroniska stabiliseringskontrollen ESC (1998), fortsatte bilen att demokratisera säkerheten. 1998 presenterade Volkswagen även den första fyrhjulsdrivna Golfen med en Haldex-koppling: Golf 4MOTION. Ett år senare blev ESC standard, till en början i Tyskland.

Den första direktinsprutade motorn (FSI) och debuten av fönsterkrockkuddar som standard följde 2002. Under 2002 lanserades R32, med V6 motor och fyrhjulsdrift samt toppfart på 250 km/h. Det var det här flaggskeppet i modellserien som 2003 var först med att debutera med den revolutionerande dubbelkopplingsväxellådan (DSG).

Volkswagen Golf V 2004

Golf V
Femte generationens Golf gjorde sin debut 2003. Denna Golf tog komfort och dynamisk prestanda ett stort steg framåt och lämnade många konkurrenter i klassen långt bakom sig. Det gällde också bilens säkerhet. En faktor som underströk stabiliteten i den lasersvetsade karossen var den 35-procentiga ökningen av vridstyvheten. Golf var nu också för första gången tillgänglig med sidokrockkuddar bak. Tillsammans med de sex standardkrockkuddarna (fram, sida fram och fönster) fanns det alltså åtta skyddande krockkuddar ombord.

Golf V imponerade också i fråga om komfort och dynamiska prestanda, tack vare bland annat den nya fyrlänkade bakaxeln, sjuväxlad DSG, panoramasoltak samt världens första Twincharger (i 2006 års TSI), som kombinerar turbo och kompressor. Under 2006 hade Golf Plus sin debut, år 2007 kom Crossgolf, och extremt bränsleeffektiva Golf Bluemotion.

Volkswagen Golf VI 2009

Golf VI
På bara fyra år hade ytterligare 2 850 000 Golf producerats i slutet av juli 2012, baserad på den sjätte generationen som lanserades 2008. Och återigen gjorde säkerheten stora framsteg: karossen var så robust att den klarade Euro NCAP:s krocktester med glans och fick maximala fem stjärnor.

Samtidigt introducerades fler TSI-motorer och turbodieslarna (TDI) övergick till common rail-systemet, vilket resulterade i ökad dynamisk prestanda och lägre bränsleförbrukning. Exempelvis förbrukade andra generationens Golf Bluemotion endast 3,8 l/100 km, motsvarande 99 g CO2/km. Nya assistanssystem som exempelvis helljusassistenten Light Assist och parkeringsassistenten Park Assist gjorde den sjätte generationen till den mest avancerade Golfen hittills.

Volkswagen Golf VII 2013

Golf VII
Den 4 september 2012 var det världspremiär för sjunde generationens Golf, baserad på den nya plattformen MQB. Vikten på nya Golf minskade med upp till 100 kg och bränsleekonomin förbättrades med upp till 23 procent beroende på val av motor.

I mars 2013 blev den utsedd till ”Årets Bil” i Europa och senare även ”Årets Bil i världen 2013”. Bilen fick höga poäng, inte bara för sin kvalitet, komfort, låga bränsleförbrukning, låga utsläppsvärden och utmärkta köregenskaper, utan även i det mest avgörande området: säkerhet.

Volkswagen har utrustat Golf med en hel armada av nya assistanssystem, några som tillval och andra som standard. På den svenska marknaden är följande exempel på standardutrustning: den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist och autobromssystemet City Emergency Brake, multikollisionsbroms, det proaktiva passagerarskyddssystemet Pre-Crash och trötthetsvarnare.

Sommaren 2013 lanserades nya Golf GTI och Golf GTD. På hösten introducerades en helt ny kombiversion som i Sverige fick modellnamnet Golf Sportscombi. I början av 2014 kom nya Golf R, flaggskeppet i modellserien med sina 300 hästkrafter, och efter sommaren var det dags för nya Golf Sportsvan som ersatte Golf Plus.

År 2014 elektrifierade Volkswagen Golfklassen med helt eldrivna e-Golf, som fick en räckvidd på upp till 190 kilometer (NEDC). I slutet av året lanserades även nya laddhybriden Golf GTE med en räckvidd på upp till 50 km (NEDC) i eldriftläget.

Hösten 2016 presenterades en uppdatering av den sjunde generationen. Teknik hämtades från premiumsegmentet, bland annat ett avancerat infotainmentsystem med den största bildskärmen i klassen. Golf blev den första bilen i sin klass med geststyrning. Ny effektiv bensinmotor 1,5 TSI Evo med aktiv cylinderstyrning (ACT), ökad effekt för GTI och längre räckvidd för e-Golf (upp till 30 mil enligt NEDC) är andra nyheter. Själva lanseringen av uppdaterade Golf gick av stapeln i början av 2017.

Vilken Golf är din favorit?


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer