På sistone har det varit lite skralt med elektrifierade bilar hos Volkswagen, men nu ändras det när Golf GTE kommer tillbaka och uppdaterade Passat GTE lanseras i Sverige. Dessutom har e-Up uppdaterats och finns nu till ett lägre pris än gamla e-Up, samtidigt som e-Golf också har blivit billigare.

Under 2018 påbörjade biltillverkarna en omställning för att möta WLTP-verkligheten, den vill säga samtliga bilmodeller som saluförs måste vara certifierade enligt den nya körcykeln som ligger till grund för mätning av förbrukning och utsläpp. Volkswagen med sina många modeller drabbades hårt, biltillverkaren hann nämligen inte med att ”konvertera” bilarna i tillräckligt högt tempo. Det ledde till leveransproblem av både mindre och större mått.

En av modellerna som har fått smaka på WLTP-effekterna är Golf GTE, det vill säga laddhybriden av modellen som på 1970-talet blev så omtyckt att den kom att namnge en hel bilklass. Det är över ett år sedan den senast salufördes. Nu är Golf GTE WLTP-certifierad och erbjuder en räckviddssiffra på el på uppemot 4,5 mil. Det är en halvmil kortare än tidigare, men gamla siffran var uppmätt efter den smått oärliga NEDC-körcykeln.

Drivlinan i Golf GTE består fortfarande av en 1,5-liters TSI-bensinmotor på 150 hästkrafter och en 102-hästars elmotor. Tillsammans levererar de maximalt 204 hästkrafter, precis som tidigare.

Golf GTE kostar i Sverige från 405 900 kronor. I fjol kostade modellen 386 900 kronor.

Volkswagen Passat Sportscombi GTE 2020

En annan laddhybridnyhet är uppdaterade Volkswagen Passat GTE som vi provkörde för ett tag sedan. I dagarna är det Sverigepremiär för modellen som har fått större batteri – 13 kWh i stället för 9,9 – och därmed längre räckvidd – 5,6 WLTP-mil för sedanen och 5,4 WLTP-mil för kombin (cirka sju NEDC-mil). Tidigare nådde Passat GTE endast fem mil enligt NEDC-körcykeln.

Passat GTE kostar i sedanutförande från 448 500 kronor och i kombiutförande – Sportscombi på VW-mål – från 458 500 kronor. Det är en tydlig höjning från 426 000 respektive 436 000 kronor som modellen kostade innan uppdateringen, men så ingår numera fler grejer än tidigare. Utöver det större batteriet har Passat GTE – och övriga Passat-modeller – fått fler förarassisterande system och nytt infotainmentsystem med fler funktioner.
Personer som redan har beställt uppdaterade Passat GTE väntas få sina bilar levererade i början på nästa år.

Volkswagen e-Up 2020

Två modeller som inte fått större prislappar är elbilarna e-Up och e-Golf. Dessa båda har i stället fått lägre pris.
e-Up har nyligen har uppdaterats och moderniserat med bland annat ett betydligt större batteri som tillåter uppemot 26 mils körning per laddning. Trots detta är priset 12 300 kronor lägre än tidigare, nu kostar den nämligen 273 600 kronor.

Volkswagen e-Golf 2018

e-Golf, som har 23,1 mils räckvidd enligt WLTP, är tekniskt sett orörd men prislappen är det alltså inte. 387 900 kronor kostar denna helelektriska modell, bra mycket mindre än de 403 900 kronor som Volkswagen tidigare ville ha för den. För första gången är e-Golf billigare än Golf GTE.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer