300 hästkrafter, 0–100 km/h på fem sekunder och en förbrukning på som lägst 0,69 liter per mil. Det är huvuddragen gällande nya toppmodellen av Volkswagen Golf – Golf R.

Det dröjde inte länge efter den mörka teaserbilden Volkswagen släppte i går – och som vi visade i förmiddags. Redan nu har Volkswagen släppt fler bilder och alla fakta på den nya toppmodellen i Golf-programmet, Golf R. 

Nya Golf R, som är den fjärde i raden av R-märkta Golfar (R och R32), får alltså 300 hästkrafter. Effekten portioneras ut genom ett Haldex 5-system till alla fyra hjulen. Två växellådsalternativ erbjuds, en manuell låda och en dubbelkopplingslåda, DSG. Båda med sex växlar. Med manuell låda avverkas sprinten från stillastående till 100 km/h på 5,1 sekunder. Med DSG tar det i stället bara 4,9 sekunder.

DSG-lådan ger även, på papperet, lägst bränsleförbrukning. I kombination med start/stopp-system drar bilen då 0,69 l/mil. I standardversion drar bilen några centiliter mer per mil – 0,71 l/mil. Koldioxidutsläppen ligger på 165 g/km.

Motorn är i grunden samma maskin som i den mer beskedligare Gofl GTI, det vill säga Volkswagenkoncernens välkända fyrcylindriga TSI-motor. Motorn har dock trimmats med bland annat nya cylinderhuvuden och kolvar till den nya maxeffekten på 300 hästkrafter, som uppnås vid mellan 5 500 och 6 200 varv/min. Max vridmoment, på 380 newtonmeter, nås vid mellan 1 800 och 5 500 varv/min.

Självklart finn även ett gäng elektroniska system tillgängliga. Förutom fyrhjulsdriftssystemet, som kan fungera som låst fördelare mallan fram- och bakaxel, finns även det elektroniska differentialbromssystemet EDS fram och bak. Liknande funktioner finns även i systemen XDS+ (bromsar inre hjulet vid kurvtagning) och ESC Sport (antisladdsystem med två lägen samt möjlighet till hel bortkoppling, vilket är unikt för Golf R i Golf-programmet). DCC är chassiinställning i tre lägen, vilken också är kopplad till en särskild förarprofil som även kan ställas i Race-läge.

Volkswagen är fortfarande snåla med bilder. Nedan ses de få bilder vi har nu, men vi får förstås se bilen på riktigt vid bilsalongen i Frankfurt, som nu bara är några veckor bort.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer