Volkswagen Golf Sportscombi R – tre snabba från provkörningen

När PeO Kjellström ändå är i Malaga för Golf Alltrack passar han på att ta en provtur i Golf Sportscombi R, Wolfsburgs snabbaste folkfraktare.

Hej igen PeO. I dag har du fått känna på Golf Sportscombi R. Hur var det?
– Precis likadant som att köra den vanliga Golf R. Kul med andra ord! 300 hästkrafter, fyrhjulsdrift och DSG-låda. Gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Det är två tiondelar långsammare än halvkombin. Toppfarten är på sedvanligt vis strypt till 250 km/h, mer än så behövs ändå inte.

Volkswagen Golf Sportscombi R med PeO Kjellström

PeO Kjellström, nu vid en blå och snabbare Golf-kombi.

– Sedan tidigare vet vi också att fyrhjulsdriftssystemet fungerar på ett imponerande sätt på isbana, som förvisso inte är standardunderlaget för våra läsare, men som ändå säger en hel del.

– En busbil, ja visst, men den kan också agera civiliserat när så behövs.

Kommer kombin att bli en hit?
– Säg så här: det är ju enklare att sälja in en kombi med 300 hästar till familjen än en vanlig Golf med likadan motor. 605 till 1 620 liter bagage kan man argumentera hårt för.

Den lär väl bli dyr? Finns det pris?
– Ja, den är inte gratis direkt. 405 400 kronor i grundutförande och lite till vill du säkert ha. Leverans i maj för köpsugna.

Hela provkörningen av Volkswagen Golf Sportscombi R (som i utlandet heter Golf R Variant och därmed borde heta Golf R Sportscombi i Sverige) läser du i kommande nummer av Teknikens Värld.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer