Från 280 till 490 hästkrafter. Det är ett effektfullt hopp Arteon har gjort. Volkswagen ligger bakom trimningen.

I samband med World Time Attack Challenge i Sydney i helgen har Volkswagen Australien tagit fram en riktigt vass version av märkets flaggskepp Arteon. Förutom att ha låtit gatukonstnären Simon Murray gå loss på bilen, och därmed också döpt om modellen till ART3on (art = konst), har de preparerat chassi, drivlina och en hel del annat.

Volkswagen ART3on

I grunden är det en Arteon 2,0 TSI 280 GTR, det vill säga toppversionen med tvålitersfyra på 280 hästkrafter som vi var iväg och provkörde förra året. Motorn är kvar, men ett större turboaggregat har monterats och laddluftkylaren har uppgraderats. Monterat är även ett nytt insug, nytt oljesystem, ny bränslepump, nytt avgassystem och lite andra grejer. Motorn ger numera enorma 490 hästkrafter och 600 newtonmeter, alltså 210 hästkrafter och 250 newtonmeter mer än vad standardmaskinen mäktar med. Den sjuväxlade DSG-lådan har fått ny mjukvara för att bättre kunna hantera de nya krafterna som skickas ut till samtliga fyra hjul (4Motion).
Någon toppfart får vi inte reda på, men från stillastående till 100 km/h har den klockats för 3,9 sekunder – och det var i uppförsbacke. En Arteon 2,0 TSI 280 GTR gör 0-100 km/h på 5,6 sekunder, så det är en rejäl förbättring.

Volkswagen ART3on

Hjulupphängningen har setts över och bland annat fått nya dämpare från Bilstein, och bromsarna har gått upp ett par dimensioner för att matcha bilens övriga prestanda. 19-tumshjulen har klätts med R-däck från Pirelli för att ge det rätta greppet.

Insidan har fått racesäten med sexpunktsbälten, skyddsbur, brandsläckarsystem och bränsleavstängningssystem.

Bilen är alltså ett rent one-off-bygge, men det sägs att Volkswagen ska ta fram en Arteon med VR6-motor på över 400 hästkrafter, och en Arteon Sportscombi.

Visa kommentarer
NUVARANDE Volkswagen har pumpat upp Arteon till 490 hk
NÄSTA Mercedes E 300 e och E 300 de – laddhybrider med bensin och diesel