Volkswagen har just nu mer eller mindre bara fokus på det elektriska och först ut är kompakta modellen I.D. som vi nu får bekanta oss med för första gången.

För drygt två år sedan, hösten 2016, presenterade Volkswagen sin första renodlade elbil i konceptform. Nu börjar det dra ihop sig för modellen som byggs på den nya, elektriska arkitekturen MEB som också kommer att agera grund för många fler elektriska bilar från koncernens olika märken. Under 2019 ska nämligen den kompakta elbilen marknadslanseras, dock är det oklart vilket modellnamnet blir. Modellen har under resans gång betecknats I.D. men vi misstänker att det är prototypstadiets namn, likaså hela elbilssatsningens samlingsnamn, inte minst eftersom Volkswagen själva är lite slarviga med stavningen. Tre olika stavningar går att finna i deras pressmaterial – I.D. och ID. samt ID utan några som helst punkter. Neo är ett namn som kom upp på en presentation tidigare i år, om det är modellens korrekta namn återstår att se. Just nu är det modellens interna arbetsnamn.

Volkswagen I.D. Neo 2020

Mycket är sig likt, men strålkastarna har tappat sin futuristiska stil.

Nu har Volkswagen plockat ut I.D. på vägarna i Sydafrika där tysk media har fått känna på den (i Tyskland kallas bilen för övrigt I.D. Neo, om det nu betyder något). Volkswagen passade då på att fotografera den vilket ger oss en första möjlighet att studera I.D. i produktionsutförande. Maskeringen rånar oss på detaljerna, men vi ser tydligt att grundformen hos konceptbilen finns kvar. Huven är kort, dock ser den ut att ha blivit en gnutta längre än den extremt korta som I.D. Concept visade upp för två år sedan. Strålkastarna är mer traditionella men till formen är de mer eller mindre identiska. Längst ned där fram ser vi en spoiler med vad som ser ut som luftintag, något som konceptbilen inte hade.

Volkswagen I.D. Neo 2020

Lite annorlunda stötfångare och andra bakljus, i jämförelse med konceptbilen.

Sidorutorna ser likadana ut med reservation för vad som döljer sig längst bak vid bakre takstolparna. Kamerorna på framskärmarna har däremot försvunnit och ersatts med vanliga ytterbackspeglar.
Skärningen av bakluckan är även den väldigt lik konceptbilens dito, men stötfångaren har blivit kraftigare och en ”urgröpning” i denna gör plats för registreringsskylten. Bakljusen är inte de slimmade doningar som konceptbilen bjöd på och inte heller verkar de sträcka sig fram på bakskärmarna som på konceptet.
Vi ser också att produktionsversionen av I.D. kan fås med glastak som sträcker sig över större delen av kupéutrymmet.

Volkswagen I.D. Neo 2020

En bild på två VW-höjdare i I.D. avslöjar lite, lite av vad insidan av bilen kommer att erbjuda.

Så värst mycket av insidan får vi inte se, men vi kan i alla fall se att det mer eller mindre ser väldigt vanligt ut med ratt, blinkersspak och vanliga tygklädda stolar.
Vad vi däremot inte ser men kan läsa oss till är att I.D. ska vara väldigt rymlig på insidan. Den är omkring 4,25 meter lång, det vill säga samma längd som dagens Golf. Men I.D. har cirka decimetern längre axelavstånd och saknar konventionell förbränningsmotordrivlina vilket gör att interiören har kunnat optimeras med bland annat instrumentbrädan i en mer framskjuten position. Tidigare snackades det om att modellen ska vara liten som en Golf men rymlig som en Passat.

Volkswagen I.D. Concept 2016

Så här ser konceptbilen ut, den visades för första gången 2016.

Volkswagens styrelsemedlem Jürgen Stackmann bjöd för ett antal dagar sedan på lite extra information via sitt Twitter-konto. Tillsammans med bilder beskriver han I.D. som en 100 procent utsläppsneutral elbil med räckvidd på upp till 55 mil enligt den nya, hårdare WLTP-körcykeln. Han skriver också att priset blir omkring vad priset för en modern diesel-Golf ligger på. Dagens Golf 1,6 TDI med manuell låda kostar från 236 000 kronor.

I en annan tweet skriver styrelsemedlemmen att det ska bli betydligt lättare att köpa bil hos Volkswagen i och med lanseringen av I.D. ”Vi vill tänka mer som kunder, och mindre som ingenjörer”, skriver han. Hans tweet ackompanjeras av en illustration i fem enkla steg vid online-byggandet av den bil man som kund söker. Man börjar med att välja modell, därefter väljer man vilken räckvidd man önskar, sedan färg, därefter vilka paket man vill utrusta bilen med och till sist tilläggstjänster. Nästan som att beställa mat på en snabbmatsrestaurangs skärm vid kassorna.

Volkswagen I.D. Neo 2020

Bild hämtad från VW-styrelsemedlemmen Jürgen Stackmanns Twitter-konto.

Vad gäller räckvidden är det just nu 55 mil som presenteras mest frekvent. Men Volkswagen I.D. ska erbjudas med olika storlek på batteriet för att passa olika plånböcker (från 48 till 111 kWh). I lägsta utförandet snackas det om 33 WLTP-mils räckvidd. Batterierna, som är vätskekylda, ska inte bara kunna laddas via kabel (inklusive snabbladdning) utan även induktiv laddning ska vara tillgänglig. Vid induktiv laddning ställer man bilen över en laddplatta i marken som innehåller en spole som via elektromagnetism överför energi till en motsvarande spole som sitter i bilen.
Även själva drivlinan ska finnas i olika utföranden med en instegsversion på omkring 150 hästkrafter och en toppversion med förmodligen en bit över 200 hästkrafter.

Volkswagen I.D. Neo 2020

Bild hämtad från VW-styrelsemedlemmen Jürgen Stackmanns Twitter-konto.

Volkswagen säger att I.D. verkligen är något helt nytt. Bilen är nyutvecklad från grunden och delar inga komponenter med några andra befintliga bilar från koncernen, bortsett från handtagen och 12-voltsbatteriet.

I.D. är ännu inte helt färdigutvecklad. Än kvarstår många mils körning i bland annat Sydafrika för att få till det sista inför premiären i mars 2019. Jürgen Stackmann skriver att Volkswagen planerar att kunna ta emot beställningar och handpenningar under våren.

Visa kommentarer