Volkswagen ID.3 mot Kia e-Soul

Att Volkswagen ID.3 är årets, kanske årtiondets viktigaste bil har knappast undgått någon. Nu har den äntligen kommit till Sverige och i väntan på test ställer vi upp en duell mot en av huvudkonkurrenterna: Kia e-Soul.

Sveriges populäraste dueller
I denna duell körd på svensk väg, samma väg som du kör på, ställer vi följande två modeller mot varandra:
  • Volkswagen ID.3 Life 58 kWh
  • Kia e-Soul Advance Long Range 64 kWh
Denna duell plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Trots att Volkswagen ID.3 har en karosslängd på ynka 426 centimeter ser den stor ut när jag stegar ut från Volkswagen Sveriges huvudkontor i Södertälje där ett tiotal tyskregistrerade bilar står uppradade. Men snart kommer de svenska bilarna, första leveranserna sker redan nu i september och beställer du en bil när den här tidningen kommer ska bilen kunna levereras redan i oktober. Sverige har nämligen fått en bra tilldelning som väntas kunna mätta den stora efterfrågan.
Bilen vi väljer är vit i stället för turkos så som man oftast sett nya ID.3. För i verkligheten lär just den färgen bli mindre vanlig med tanke på att den kostar 14 200 kronor extra. Inte heller den vita lackeringen är billig utan kostar, precis som de andra färgalternativen, 11 400 kronor. Som standard är bilen grå med svart tak, baklucka samt övre delen av huven. Att bilen ser större ut än vad längdsiffran antyder beror främst på två saker. Dels ger det långa axelavståndet på 277 cm andra proportioner. Jämfört med en Volkswagen Golf är samma mått 264 cm, trots att Golf har en två centimeter längre totallängd. För det andra så är ID.3 157 cm hög, jämförelsevis 11 centimeter högre än en Golf.

Volkswagen ID.3 Life 58 kWh och Kia e-Soul Advance Long Range 64 kWh 2021

Foto: Patrik Lindgren

Körda Volkswagen ID.3 är en gäst från Tyskland men de svenska bilarna är här redan nu i september.

Dörrhandtaget är rejält, här har det inte arbetats fram någon avancerad aerodynamisk lösning. Ändå har ID.3 ett lågt luftmotstånd med ett Cw-värde på 0,27. Jämför det med 0,35 för Kia e-Soul eller 0,29 för Hyundai Kona electric. En bidragande effekt till det låga luftmotståndet är den kraftigt bakåtlutande vindrutan som ger lite av en minibuss-känsla när jag tar plats bakom ratten. De dubbla A-stolparna är relativt tunna och ger bra sikt. Interiören är luftig och avskalad med en låg instrumentpanel där två skärmar sticker upp.

Volkswagen ID.3

+ Körkänsla
Skön att köra med ett lugnt uppträdande på vägen.
– Materialval
Interiörmaterialen kunde fått högre kvalitetskänsla.
+ Bakhjulsdrift
Bakhjulsdriften ger ID.3 överraskande snäv vändradie.
– Mätarkluster
Mätarklustret har blivit enklare och sämre än tidigare.

Den centrala skärmen är tio tum stor och nästan alla funktioner styrs härifrån. Ett par genvägsknappar sitter under skärmen och både volym och temperatur ändras genom att dra fingrarna längs utbuktningen i skärmens underkant. Temperaturreglagen är inte helt lättanvända, men klimatet kan även styras i en meny i pekskärmen. Överlag är funktionen hos skärmlösningen god, med viss kritik mot att det tar några sekunder för länge innan skärmen fungerar som den ska efter uppstart. I framtiden kommer däremot ID.3 att uppdateras och förbättras regelbundet via internet. Det är dock en av funktionerna som inte är helt klara vid lanseringen. ID.3 har haft problem med mjukvaran men ändå väljer Volkswagen att lansera bilen och uppdatera vissa funktioner i efterhand. Däribland förmågan att kunna spegla sin smarta telefon i infotainmentskärmen och vissa funktioner i head up-displayen.

Framför ratten sticker en ovanligt liten skärm upp och agerar mätarkluster. Lösningen är enklare, mindre flexibel och överlag sämre än det digitala mätarklustret vi vant oss vid från Volkswagen. Skärmen i fråga samt den skrovliga plasten i dörrsidorna sänker kvalitetskänslan och det känns som att det sparats in på materialet för att kunna hålla nere priset. Men Volkswagen har ändå gjort det bästa av de billigare materialen och fått till en snygg och modern interiör.

Att trycka ner bromspedalen är allt som krävs för att få igång bilen. En startknapp finns på rattstången men den behöver man aldrig använda, den finns där för att Volkswagen inte vågade ta bort knappen. Framför ratten, på höger sida om skärmen sitter växelväljaren dold. Lösningen känns igen från BMW i3 och väljaren vrids framåt eller bakåt beroende på vilket håll man ska åt. En praktisk lösning som frigör utrymme i mittkonsolen där gott om förvaring finns samt två mugghållare.

Jag trycker ner gaspedalen och obehagligt nog rullar bilen bakåt ett par centimeter innan det drar iväg. Att elmotorn tillåter bilen att rulla bakåt är dumt och ett ögonblick av panik infinner sig. Igångsättningen är mjuk när bilen har förstått att vi ska framåt, och som i alla elbilar ger ID.3 ifrån sig ett tydligt ”elbilsljud” i låga hastigheter.
Vi tar oss igenom Södertälje och vidare ut på landsbygden och första intrycken är bra, utan att vara enastående. Både drivning, chassi och styrning har ett skönt lugn. Bilen vi kör är extrautrustad med 19-tums fälgar, 18-tum är standard och 20-tum finns som tillval. Stötkomforten är bra och styrningen är väl avvägd med en skön känsla utan att vara för direkt. I bottenplattan sitter det mellanstora batteripaketet på 58 kilowattimmar som har en angiven räckvidd upp till 420 km enligt WLTP. Ett större batteripaket på 77 kWh finns och ett mindre på 45 kWh kommer senare. Elmotorn ger precis som många andra elbilar 204 hästkrafter, eller 150 kilowatt, vilket gör bilen kvick, 0-100 km/h ska ta 7,3 sekunder.

Volkswagen ID.3 Life 58 kWh 2021

Foto: Patrik Lindgren

Genom CCS-uttaget kan snabbladdning på 100 kW tas emot. Framöver ska bilen kunna ta 125 kW.

Kraftutvecklingen är snäll och någon större acceleration kommer inte förrän pedalen närmar sig botten. Ovanligt för storleksklassen, men inte fullt lika ovanligt för elbilar är att ID.3 är bakhjulsdriven med elmotorn monterad direkt på bakaxeln. Det ger en sportigare känsla, men ID.3 är trots bakhjulsdrift och 204 hästkrafter ingen GTI. Varken körställning, styrkänsla eller chassi ger sken av det, i standardutförande har bilen inte ens något sportläge. Bakhjulsdriften ger andra fördelar, den mest användbara är att körsmidigheten ökar markant. Eftersom framhjulen befriats från drivaxlar kan styrvinkeln ökas och vändcirkeln har minskat till ynka 10,2 meter. Vid fullgasacceleration kan man också glädjas av att elmotorns kraft inte rycker och sliter i styrningen.

Kia e-Soul

+ Batteri
Stort batteri ger lång räckvidd.
– Mörk
Mörk och livlös förarmiljö ger föraren samma min som bilen.
+ Pigg
204 hästkrafter och direkt gasrespons gör e-Soul pigg.
– Komfort
Lägre komfortnivå med sämre riktningsstabilitet och högre ljudnivå i kupén.

ID.3 tackar för denna provtur med ett vänligt uttryck på sitt ansikte. Kia e-Soul ser bister ut och verkar sur över att få stå vid sidlinjen och vänta. Den mörkblå lackeringen glänser i höstsolen och de fyrkantiga formerna träder fram och skiljer sig tydligt från de mjuka på ID.3. Aerodynamiken är inte på topp, ändå är det Kia e-Soul som har den bättre räckvidden, 452 km mot 420 km för ID.3 mätt i WLTP-körcykeln. Konstigt vore annat när batteripaketet i Kian har en kapacitet på 64 kilowattimmar, mot ID.3:s 58. Och det är lång räckvidd till ett överkomligt pris som gjort Kia e-Soul, tillsammans med syskonen Kia e-Niro och Hyundai Kona electric, till smarta val bland elbilarna. Men ID.3 är faktiskt billigare än både e-Soul (444 900 kronor) och e-Niro (481 900 kronor) med ett pris från 434 900 kronor. Kona electric är dock billigare på 409 000 kronor.
Kia e-Soul är således likvärdig med ID.3 när siffrorna ställs mot varandra. e-Soul är även jämnstor med ID.3 och de bägge delar motoreffekten på 204 hästkrafter. Men likheterna slutar där.

Det är mörkt inne i kupén och karossens kreativa design matchar inte interiören. En stor röd dekorlist pryder dörrsidan runt handtagen, i övrigt är det mörkt och dystert.
Instrumentpanelen är hög med både mätarkluster och infotainmentskärm integrerat. Pekskärmen är stor, ovanligt bred och svårare att handskas med än den i ID.3. Mätarklustret (som upplevs sitta väldigt långt fram efter att ha suttit i ID.3) har större justermån och innehåller mer information än det i tysken.

Ett tryck på startknappen krävs för att bilen ska starta, därefter väljs växlarna med vredet tätt intill startknappen på mittkonsolen. Med ett tydligt elbilsljud smyger bilen iväg med samma befriande enkelhet som de flesta elbilar gör. Det konstgjorda elbilssurret stängs av vid 20 km/h och däckljudet tar över. Trots torr asfalt tjuter det till om framdäcken när gaspedalen fälls ner till fullo. Accelerationen suger till i magen och som förare blir man tagen på sängen. Gasresponsen är aggressivare än den i ID.3, en vanesak men det är enklare att disponera kraften i tysken. Framhjulsdriften leder till fler nackdelar än sämre accelerationsgrepp, för trots att det är underhållande att kunna spinna på torr asfalt är det knappast effektivt. Det drar i ratten under kraftigare acceleration, vilket så klart är helt eliminerat i en bakhjulsdriven bil. e-Soul känns även klumpig i låga hastigheter, trots en angiven vändcirkel på 10,6 meter. Sammanfattningsvis framstår bakhjulsdrift som den bättre lösningen i elbilar, om det kommer orsaka svårigheter vintertid med kraftåtervinning enbart på bakhjulen får vi lov att återkomma med.

Privatleasing

ID.3 går nu att privatleasa för kampanjpriset 3 495 kronor per månad under tre år med en körsträcka på 1 000 mil per år. För ytterligare 220 kronor per månad uppgår körsträckan till 1 500 mil per år. Erbjudandet gäller lägsta utrustningsnivån Life där bland annat navigation, parkeringssensorer, adaptiv farthållare och LED-strålkastare ingår. Kia e-Soul finns endast till privatleasing från återförsäljare där månadskostnaden börjar från 4 850 kronor per månad. På Kia.se går det att privatleasa Kia e-Niro från 4 995 kronor per månad.

Det är inte bara valet av drivning som Volkswagen har gjort bättre med ID.3. Kia e-Soul går inte lika bra på vägen där den varken är lika skön att köra eller bjuder på samma komfort. Styrkänslan är sämre, stötdämpningen mindre följsam och bullernivån högre. I de praktiska egenskaperna plockar VW ID.3 poängen i både baksäte och bagageutrymme. Tysken imponerar i bägge grenarna, i baksätet är det riktigt rymligt och sätet bjuder på både skålning och bra lårstöd. Bak i e-Soul är lårstödet knappt och benutrymmet sämre. Därtill saknas nedfällbart armstöd över mittplatsen, förvaringsficka på ena framsätet och baksätespassagerarna får bråka om samma USB-uttag.

Kia e-Soul Advance Long Range 64 kWh 2021

Foto: Patrik Lindgren

Till skillnad från vad namnet antyder upplevs Kia e-Soul som ganska själlös.

Båda bilarna har 60/40-fällning av baksätet, men ID.3 har en rejäl genomlastningslucka. ID.3 har också ett till synes större bagageutrymme än Kian, trots att Kia totalt rymmer mer enligt faktabladet. Enda nackdelen för Volkswagen i bagageutrymmet är den höga kanten som blir vid fällning av baksätet, här borde ID.3 ha ett höj- och sänkbart lastgolv.

Volkswagen ID.3 Life 58 kWh och Kia e-Soul Advance Long Range 64 kWh 2021

Foto: Patrik Lindgren

Volkswagen ID.3 imponerar under sin första Sverigevistelse.

Vinnaren: Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 vinner en klar seger i sin första tvekamp. Lägstanivån är hög och ID.3 visar inga tydliga svagheter med bra köregenskaper, bra komfort och hög praktikalitet. Det i kombination med en bra räckvidd och ett bra pris gör ID.3 till ett givet alternativ för de flesta elbilsspekulanterna. Som grädde på moset kan man privatleasa ID.3 till det riktigt förmånliga kampanjpriset på 3 495 kronor per månad.

Volkswagen ID.3 Life 58 kWh

Pris: 434 900 kronor.
Motor: Elmotor. Max effekt 204 hk (150 kW), max vridmoment 310 Nm. Batterityp: litiumjon, 58 kWh. Max laddeffekt 100 kW.
Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. 1-växlad reduktionslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram: Fjäderben med undre triangellänk. Bak: Multilänkaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,2 meter.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 215/55 R18.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 277, längd 426, bredd 181, höjd 157, spårvidd f/b 154/151. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 1 805, maxlast 465, maxsläpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 385-1 267 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 160 km/h.
Elförbrukning (WLTP): Blandad körning 1,55 kWh/mil. Räckvidd 420 km.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 8 år.
Skatt: 360 kronor per år.

Kia e-Soul Advance Plus Longe Range 64 kWh

Pris: 444 900 kronor.
Motor: Elmotor. Max effekt 204 hk (150 kW), max vridmoment 395 Nm. Batterityp: litiumjon, 64 kWh. Max laddeffekt 100 kW.
Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 1-växlad reduktionslåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram: Fjäderben med undre triangellänk. Bak: Multilänkaxel.
Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 242, längd 420, bredd 180, höjd 161, spårvidd f/b 143/142. Markfrigång 15,3. Tjänstevikt 1 807, maxlast 373, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 315-1 339 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 7,9 s, toppfart 167 km/h.
Elförbrukning (WLTP): Blandad körning 1,57 kWh/mil. Räckvidd 452 km.
Garantier: Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, batteri 7 år.
Skatt: 360 kronor per år.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer