Volkswagen Kombi stoppas efter 56 års tillverkning

I Brasilien – de bortglömda VW-produkternas förlovade land – tillverkas fortfarande bussen Typ 2 som sattes i produktion första gången 1957. Nya krockkrav sätter dock stopp och nu tackas VW Kombi av med en specialmodell.

Likt utrotningshotade exotiska djur har flera Volkswagen-modeller haft en förmåga att leva vidare långt efter att evolutionen har gått vidare och gjort dem utdaterade. Golf Mk1 fortsatte till exempel att tillverkas i Sydafrika under namnet City Golf ända fram till 2009 och urfolkan, Typ 1, slutade sina dagar först 2003 då den sista bilen rullade av bandet i Mexiko. Nu är det dags för ännu ett VW-fossil att stämpla ut för gott.

Den gamla VW-bussen Transporter Typ 2 har levt vidare i Brasilien under namnet Volkswagen Kombi och tillverkningen i fabriken i São Bernardo do Campo har pågått i 56 år. Drygt 1 550 000 bilar har byggts sedan starten 1957. Att Volkswagens brasilianska arm tvingas ge upp just nu beror på nya regler om krocksäkerhet som införs i landet nästa år. På grund av VW-bussens i dag högst unika konstruktion går det inte att få den godkänd med de nya reglerna.

Volkswagen säger därför farväl till Kombi med en sista specialversion som ska byggas i 600 exemplar. Kombi Last Edition ska endast säljas i Brasilien till ett pris som motsvarar cirka 230 000 kronor. Även om utseendet är i stort sett oförändrat bortsett från den stora svarta grillen och de moderna ytterbackspeglarna men undertill har det hänt en hel del. Den gamla luftkylda boxerfyran med strax under 30 hästkrafter fick stryka på foten år 2005, till förmån för en vattenkyld 1,4-litersmotor som utvecklar nästan 80 hästkrafter.

Kombi Last Edition får eftertraktade vita fälgar och en speciell vinylklädsel i blått och vitt som matchar exteriören. En modern stereo med USB-inkoppling för telefon eller MP3-spelare är standard.

Visa kommentarer