Nya giv gäller för reklam i Storbritannien och Volkswagen är bland de första att fällas för stereotypa könsroller.

I juni introducerade brittiska Advertising Standards Authority (ASA) nya regler rörande sexism och stereotypa könsroller i reklam. En av de två första som stötte på patrull var en bilreklam. I Volkswagens reklamklipp för Volkswagen e-Golf visas män som flyger i rymden och sportar med benprotes. Kvinnorna i filmen sitter med barn i parken, brer smörgåsar och tvättar kläder. I reklamens början ses en man och kvinna i ett tält i bergen. Kvinnan sover.

”Reklam som visar manliga och kvinnliga stereotypa roller eller egenskaper måste hanteras varsamt. En annons som skildrar en man som äventyrlig och en kvinna som känslig eller nätt kommer sannolikt inte att bli accepterad”, låter utlåtandet om filmen som du kan se här nedan.

LÄS MER: Vi kör Volkswagen e-Golf

Den andra reklamfilmen som fälldes rörde färskostmärket Philadelphia. En man blir så betagen av produkten så att han glömmer bort sitt barn på en restaurang. Klippet kan du se på länken här (detta är ju trots allt en bilsajt).

Under 2018 fick ASA in 33 727 anmälningar rörande reklam och 10 850 ledde till förbud eller ändringar – en ökning med 53 procent jämfört med föregående år. Organisationen är oberoende och finansieras inte med skattemedel.

Visa kommentarer